Energiasyöpöt
22.1.2016
Elämäntapamuutoksen ammattilainen?
26.1.2016
Show all

*sisältää affiliate-linkkejä

Varmasti suhteellisen monelle notkoselkä on tuttu käsite; joko tietää mitä sillä tarkoitetaan tai omaa itse notkoselän. Itse on notkoselkäinen, eli pehva meinaa olla ‘pitkällä takana’. On normaalia, että alaselässä on pieni lordoosi, eli notko. Mutta kun notkoa on liiaksi, kipeytyy selkä helposti ja liiallinen notko kaikkea muuta kuin hyvä juttu.

Selkäranka koostuu erilaisista nikamista ja alaselän kohdalla nikamat ovat kaikista vahvimmat, koska ne joutuvat kovimmalle käytölle ja niihin kohdistuu paljon painoa (mm, kun istumme). Niiden tulee siis olla hyvässä kunnossa, jotta pystymme toimimaan normaalisti. Selkärankaa ympyröivät lihakset tulee pitää kunnossa, jotta kaikki paine ja kuormitus ei mene suoraan nikamiin, eli tukilihaksien on oltava myös kunnossa.

File 20.1.2016 22.57.36Oma notkoselkäni on huomattava (*CK Liivit ja pökät. )

Jotta alaselän notko ei olisi liian suuri, voi asiaan vaikuttaa muutamalla eri tavalla:

1.Normaali asento ja ryhti. Kiinnitä siis huomiota siihen, että takapuoli ei pääse liian pitkälle kun seisot. Kyse on notkoselkäisillä siis rakenteellisesta notkosta, mutta pieni asennonkorjaus tekee ihmeitä, koska kroppa alkaa muovautumaan siihen suuntaan, missä sitä jatkuvasti pidämme. Esimerkkinä huono ryhti; selkäranka tottuu siihen ja pahimmassa tapauksessa huono ryhti voi johtaa selkäkyttyrään. Eli, samanlailla pystyy tekemään muutoksia myös parempaan suuntaan. Notkoselkäisten tulee kiinnittää huomiota siihen, että notko ei ole liian suuri ja niin sanotusti puristaa pakaralla eteenpäin eli kiinnittää huomiota lantion asentoon. Normaali ryhti on paras selkävaivojen ehkäisyyn.

2. Syvät vatsalihakset kuntoon. Ja muutenkin koko keskivarvartalon korsetti. Vinot vatsalihakset ja selkälihakset, mutta eritoten ne syvät tukilihakset. Syviä vatsalihaksia voi treenata erilaisilla pidoilla eli esimerkiksi lankuttamalla. Huonot syvät vatsalihakset aiheuttavat vatsan pömpöttämistä ja edesauttavat alaselän liian suurta notkoa. Korsetti kuntoon siis!

3. Selän ojennus. Alaselkää kannattaa jumppauttaa erilaisilla alaselkään kohdistuvilla liikkeillä. Erityishuomio alaselänojennusliikkeeseen, että “noja” tulee asettaa noin navan korkeudelle. Jos noja tulee lantioluiden kohdalle, kohdistuu suurin työ takareisille ja pakaroille, ei alaselälle. Mutta jos noja tulee tarpeeksi ylös, tekee alaselkä suurimman työn ja alaselän lihakset vahvistuvat.

Eli, vaikka tuntuisi siltä, että se pehva näyttää paremmalta mitä enemän selästä löytyy notkoa, niin liiallinen notko on kuitenkin pahasta. Silloin alaselkään kohdistuu kohtuuttoman suuri paine ja enemmin ja myöhemmin voi aiheuttaa erilaisia kiputiloja ja selkäongelmia. Ryhtiin tulisi muutenkin kiinnittää paljon huomiota. Uusi nouseva ongelma nyky-ihmisillä on älypuhelimien kyttäämisestä johtuva erittäin huono ryhti ja erilaiset niskavaivat sekä päänsäryt. Muista siis pitää hyvä ja neutraali ryhti, pidä taukoja puhelimella ja läppärillä olemista ja pidä selän lihaksisto sekä korsetti kunnossa.

 

Ihanaa alkanutta viikkoa <3

11 Comments

  1. piippo sanoo:

    Tää lordoosijuttu on lähtenyt ihan käsistä. Tuntuu et joka toisella salilla käyvällä eukolla on lordoosi. Ootko saanut ihan lääkäriltä diagnoosin asiasta? -epäilen.

    • Alaselkään kuuluu lordoosi. Se on siellä ihan jokaisella. Samoin kuin ihan ylimmissä nikamissa, eli kaularangassa. Mietippa alaselkä niin, että selkäranka olisi piikkisuora, miten istuisit?

      Eli kyllä, aika suurella todennäköisyydella ihan jokaisella salilla käyvällä eukolla on lordoosi. Ainakin edes se normaali lordoosi.

      • piippo sanoo:

        Joo, tiedän että alaselässä on normaalisti notko. Mutta se ei tarkoita että olisi mitään rakenteellista vikaa tai vaikeaa lääkärin toteamaa lordoosia. Ja mitä tohon sun kuvaan tulee, niin lähes kaikki saa perseen väännettyä tuolla tavalla tyrkylle. Sulla on ihan normaali selkä ellei lääkäri ole sulle jotain muuta diagnoosia antanut. Tarkotin aiemmassa kommentissani että tästä lordoosista puhutaan niinkun se olisi joku vika/ihmeellisyys ja siitä on tehty jonkunsortin muoti-ilmiö.

        • Minulla on notkoselkä, jonka huomaa ihan kuka vaan. Ei ole lääkärille asti tarvinnut vaivautua, en puhu mistään diagnoosista. Ja notkoselkä lukeutuu “normaaliin” selkään, koska jokaisen rakenne on erilainen, jokaisen luusto on erilainen. Ja melkeinpä jokaiselle ihmiselle on jopa hieman skolioosia, koska tuskin kenenkään selkäranka on täysin oppikirjan mukainen. Lantiomaljoissakin on suuria eroja, vaikka vikaa ei olisi. Olet nyt valitettavasti ymmärtänyt jotain väärin ja toivon, että tämä ratkoi väärinkäsityksen.

          P.S multa on nyt kyllä mennyt lordoosimuoti ihan ohi, koska mulla ei ole hajuakaan mistä nyt puhut

          Mulla on nyt Piippo sellanen fiilis, että taisi tuo kuva olla enemmänkin se mikä meni sinulla tunteisiin, eikä suinkaan lordoosi.

    • Voi huoh sanoo:

      En kestä tätä kommenttia :DDDD siis kehtaavatkin naiset saada siellä kuntosaleilla selkärangan!!11
      Postaajalle tiedoksi, sana “lordoosi” on lääketieteellinen termi selkärangan S-muodon alemmalle kiemuralle. Eli sille mutkalle joka on kaikilla 7 miljardilla ihmisellä, tai ainakin kuuluisi olla.

  2. Tuuli sanoo:

    Hirveän mukavaa ei ole myöskään se luonnollisen lordoosin puuttuminen. Itsellä selkäranka viimeisestä nikamasta ja häntäluun ensimmäisestä nikamasta suoristunut, välilevymassa kulunut ja hermot pinteessä nikamien välissä. Että jees pliis, tää salimuija ottais sen lordoosin ihan mielellään, ainakin sen luonnollisen. 🙈😂

  3. mustikka sanoo:

    Onks sulla napa muokattu tossa kuvassa pois vai puuttuuko se? Mielenkiinnosta kysyn! 🙂
    Ja mullakin on (ihan lääkärin toteama) notkoselkä joka johtuu eri pituisista jaloista, josta johtuen myös mun toinen pohje on 4cm paksumpi kun toinen ja selkeesti lihaksikkaampi. Rakenteelliselle notkoselälle ei juuri voi tehdä mitään, mutta kiputilojen ehkäisemiseen sain juurikin samat ohjeet 🙂
    Pliis mikä kommentti tolta Piippolta :DD

    • Ei puutu eikä muokattu, jotenkin varmaan sitten vinkurassa. 🙂

      Mulla on myös joskus ortopedi todennut, että jalat on eripituiset. Junnuna käytin niitä kalliita pohjallisia, mutta aikuisena en oo enää niitä käyttänyt, hups. 😀 Hyvä jos ohjeet on täällä samat, että en ole ihan höpöjä puhunut. 😀

  4. Elina sanoo:

    Täällä myös yksi jolla on lannerangan lordoosi voimakas, todettu ihan magneettikuvissa. Loppusyksyyn asti säästyin pahemmilta vaivoilta mutta viime kuukaudet on selkä kipuillut pahasti ja säteilykipua myös jalkaan. Nyt sitten kovasti kuntoutusta että sais taas selän salikuntoon! Postaukseen lisänä vielä se että notkoselkäisillä on lonkan koukistajat yleensä kireät asentovirheestä johtuen joten niitä kannattaa venytellä.
    Hyvää kevään odotusta 🙂

    • Kiitos suuresti tuosta lisäyksestä! 🙂 Ja paljon tsemppiä selän kuntouttamiseen mutta uskoisin, että kaikki menee hyvin kun olet kunnon ohjeet saanut. 🙂

      Samoin sinne 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *