Eläimellistä menoa
23.4.2014
Treenieni evoluutio
30.4.2014
Show all

Asiaa selluliitista

Jokainen nainen on varmaan joskus harmitellut ja päivitellyt selluliittimuhkuroitaan. Osalla ne muhkurat tuntuvat olevan ihan vain siellä päässä, ja osalla – niin kuin minulla – ne muhkurat ovat ihan totista totta ja halu päästä niistä eroon on suuri.

Mitä selluliitti on?

Toisin kuin usein luullaan, selluliittia ei esiinny vain ylipainoisilla ihmisillä, vaan myös hoikat ihmiset voivat ‘kärsiä’ selluliitista. Lääkietieteellisesti kun selluliitistä puhutaan, on kyse ihon sidekudoskerrosten tulehduksesta. Selluliitti ei ole siis vain rasvaa, vaan se on sokeria mikä on jämähtänyt ihon alle ns. tukkeutuneille alueille. Meillä naisilla, kun tuota rasvaa kertyy ja varsinkin tuonne persiin ja reiskojen alueille, niin luonnollisesti sinne myös sitä sellua sitten kerääntyykin helposti. Ja naisten kehon rasvankerääminen on siis täysin taas kakaroiden ja raskauden syytä. Naisen kropassa on oltava rasvaa raskauden takia. Jos luolanainen tuli raskaaksi ja ruokaa ei saanut hetkeen, oli hyvä että vara-rasvaa löytyi (kirjaimellisesti) omasta takaa. Siksi myös se rasva lähtee viimeisenä sieltä pehvasta ja sen palamisen eteen joutuu tekemään rutkasti töitä. Minä itse ainakin riuhdun ensin yläkropasta ja sitten vasta iiiihan viimeisenä lähtee palamaan alakropasta se rasva. Tosin, eipä se minua haittaa. Isot pyllyt on kivoja. 🙂

Mistä selluliitti johtuu?

Hormoneista, geeneistä, ruokavaliosta ja liikunnan puutteesta (nykyään mm. tehdään niin paljon istumatyötä). Minulla on selkeästi geenieni puolesta taipumusta kerätä helposti selluliittiä, eikä asiaa edesauttanut huono ruokavalio ja nopea lihominen.  Prosessoitu ruoka, kovat rasvat ja sokeri ovat selluliitin kerääntymisen ydin.

Siksi on hassua, kun jotkut laihat tytöt ylpeilevät huonoilla ruokavaliollaan.  “Syön joka päivä mäkkiä ja näytän silti tältä!” Okei, olet hoikka, mutta kroppasi on löysä, ihosi samea ja sinulla on selluliittia joka paikassa. Tai, odota vähintään muutama vuosi…

Kyllä se liikunta ja puhdas ruokavalio ovat kaikille tärkeitä, jopa niille valmiiksi hoikille ihmisille. Koska se on vain fakta, että kroppamme tarvitsee vitamiineja, mineraaleja ja muita hyviä rakennusaineita. Ennemmin tai myöhemmin jokaisen meistä on opeteltava syömään oikein. Oli se syy laihtuminen tai yleisesti terveys. Ja suosittelen tekemään sen heti. Nuorilla ihmisillä on se hyvä että huono puoli, että he usein voivat todella syödä mitä haluavat, ilman lihomista. Mutta enemmin tai myöhemmin se aineenvaihdunta hidastuu ja lihominen alkaa, puhumattakaan muista terveydellisistä haitoista.

Miten selluliitistä pääsee eroon?

Laihduttamalla/oikealla ruokavaliolla ja painoharjoittelulla. Lihakset ovat paras keino päästä eroon selluliitista. Laihtuminen ilman liikuntaa itseasiassa saa ainakin hetkellisesti selluliitin jopa helpommin nähtäväksi. Avain tässä asiassa on ihon kireys. Meneppä sen takareiskasi kanssa peilin eteen. Noniin, siinä se muhkura on. Venytäppä ihoasi. Muhkura katoaa. 

Lihas tekee saman ihollesi. Laihtuminen ilman liikuntaa puolestaan saa ihostasi löysemmän ja näin selluliitti tulee paremmin esille ja ‘tiiviimmissä ryppäissä’. Oikea ruokavalio ja kiihkeä painojen nostelu on siis avain-asemassa, mitä tulee selluliitin tuhoamiseen. Ja kerron täysin omasta kokemuksestani. Kun olin isoimmillani, minulla oli selluliittia ihan kroppa täynnä, pohkeista käsivarsiin. Kun nuorempana laihdutin ensimmäisen kerran ja silloin siis ilman liikuntaa, selluliitti ei hävinnyt juuri mihinkään, vaan tietyssä laihtumisen vaiheessa tuli jopa enemmän esiin.

Alkoholi, herkut, prosessoitu ruoka ja liikunnan puute olivat suuri syy siihen, että minulla oli paljon selluliittiä. Tosin tässä myös oli siis isossa roolissa geneettinen taipumus kerätä selluliittiä helposti. Joskus näkee esim. yleisissä suihkutiloissa vähän isompia ihmisiä, kenellä ei ole juurikaan selluliittia vaan jopa todella kauniit sääret ja reidet. Geenien taakse ei tosin ikinä saa näissä asioissa mennä vaan sitten vaan täytyy tehdä isompi työ sen eteen, että sitä selluliittiä ei kerry ja oikeasti syödä oikein.

Nyt kun olen laihtunut ja käynyt salilla, on selluliitti lähtenyt lätkimään vauhdilla. Tosin, nyt massalla se on pitämässä erätaukoa eikä liiku mihinkään, mutta onneksi senkin pääsee muutaman kuukauden päästä morjestelemaan dieetillä sitten lopullisesti. 🙂

Joitain poppakonsteja voi selluliittia vastaan yrittää. Itse koen parhaimmiksi kuivaharjauksen ja hyvän rusketuksen.. tosin rusketuksen lähdettyä selluliitti näkyy entistä paremmin. Ja huom. auringonvalo ja ihon ruskettuminen ohentaa ihoa, mikä saa siis selluliitin paremmin näkyville.  Eli aurinkoa tulee ottaa maltillisesti ja loppurusketuksen voi ottaa sitten vaikka purkista, jos sellaisesta tykkää. 🙂

Mutta pähkinänkuoressa. Huono ruokavalio ja liikunnan puute aiheuttavat sellua. Puhdas, terveellinen ruoka yhdistettynä liikuntaan, edesauttavat selluliitin palamista. Muista juoda myös runsaasti vettä ja pidä aineenvaihduntasi käynnissä.

IMG_20140417_221120 IMG_20140417_221246 IMG_20140421_112444 IMG_20140421_122513

IMG_20140222_193039 IMG_20140102_152751 IMG_20131217_215500 IMG_20131227_211944 IMG_20140106_185038 IMG_20140107_171056 IMG_20140108_215231

IMG_20131213_105419

IMG_20140115_212101

Ruokavalion ja liikunnan merkitys ja muutos kehossa:

Collage 2014-01-11 22_31_36 Collage 2014-01-13 19_54_56

Asiasta kukkaruukkuun ja tässä vähän päivitän teille nykyistä kuntoani. (Sitten dieetillä taas näyttelen kyllä enemmän ihoa! 😀 )

IMG_20140416_161330 IMG_20140416_161942 IMG_20140424_101900 IMG_20140424_101951 IMG_20140424_103021 IMG_20140424_103426

 Massakauden keskellä kun nousevat vaa’an lukemat ovat välillä hieman kiristäneet, niin muu ehostautuminen on ollut suuressa roolissa. Kun hiukset ovat nätisti ja nassu kunnossa, niin ei se kasvava vatsamakkara tunnu enää niin ylipääsemättömältä.

Ehdottomasti suurimassa roolissa nyt ovat nämä ripsenpidennykset, mistä teinkin hetki sitten pidemmän postauksen. Kävin nyt kuukauden jälkeen huollattamassa ripseni Liisalla, ja kyllä taas ilme muuttui kummasti. Vaikka kiire huoltoon ei vielä ollut, niin silti tuuheammat ripset tuovat kummasti lisää sähäkkyyttää katseeseen. Grauh! 😀

Ihanainen Liisa tarjoaa lukijoilleni uudet, volyymitekniikalla tehdyt ripset edulliseen 100€:n hintaan (norm. 139€). Suosittelen nopeasti varmaan ajan itselleen, lähestyvän kesän ja juhlakauden (ylppärit, häät yms.) takia. Liisa toki sanoi, että hän on valmis tekemään töitä asiakkaan toiveiden mukaisesti ja myös lauantait käyvät. 

IMG_20140424_141141

Moldiv_1398364170673

 Pusuja! 

12 Comments

  1. Miukku sanoo:

    Moikka :)! Kiitos kivasta blogista! Blogisi kannustaa terveempiin elintavoihin ja on kiva nähdä, millaisen muutoksen olet käynyt läpi. Kirjoitat kivasti ja ihanan rehellisesti :). Voisitkohan tehdä joskus videopostauksen? Olisi hauska nähdä sinut “livenä”.

  2. Hanna sanoo:

    Heii ihan ohi aiheen, mutta tuli mieleen, että mitä makeutusainetta käytät? Onks jotain hyvää suositella? Itse en ole oikein päässy stevian kanssa samalle aallonpituudelle, kun se on niin pistävää 🙁

    • Pauliina sanoo:

      Mä itse käytän ihan jotain perus hermesetas tai lidlin (edullista) makeutusainetta. Ja nestemäisenä.

      Pyrin käyttämään tosi vähän, koska noita makeutusaineita ei oo kunnolla tutkittu, plus keinoteikoiset makeutusaineet turvottaa. Paras olisikin oppia kokonaan pois makeutusaineista. 🙂

      • Hanna sanoo:

        Joo, en mäkään oikein tykkää niitten käytöstä, kun lie mitä moskaa sisältää, enkä haluis sitä kehooni pumpata, mutta kun rakastan makeeta ;D

        • tintti sanoo:

          pitänee vinkata itse hyväksi havaittu stevia sekoite, eli stevia ja erythritol. Näyttää ja maistuu aikalailla sokerilta, ilman sitä stevian pahaa jälkimakua. Myös rakenne on kiteinen, kuten kidesokerissa, tuoksuu hieman vaniljaiselta. En nyt muista millä nimellä se kaupassa pyöri, mutta pussissa luki muistaakseni stevia. Löytyy makeutusaine/sokeri osastolta. ja pussi oli vaalea jossa tais olla vihreää ja oli myös uudelleen suljettava 🙂

        • Pauliina sanoo:

          Sama homma! 😀

  3. Jade-Yolanda sanoo:

    Tosi hyvä postaus! Hienoa, että otit asian esille, sillä se aivan varmasti koskettaa todella isoa joukkoa. Itse olen aina ollut periaatteessa hoikka, mutta jossain vaiheessa sitä alkoi teini-iän jälkeen kerääntymään läskiä ja varsinkin sitä selluliittiä huonojen ruokailutottumusten vuooksi. Olin muuten hoikka, mutta jalat olivat melkeinpä törkeännäköiset, etten ole pitänyt shortseja vuosiin 🙁 Etureidet olivat todella ruttuiset. Se selluliitti ei lähtenyt laihduttamisella tai aerobisella treenillä mihinkään, vaan sen poistamiseen kehosta tarvittiin suuremmat elämäntapamuutokset. Uuden ruokavalion, lihasta kasvattavan treeniohjelman ja veden juonnin myötä sellu on hävinnyt kokonaan! Tänä kesänä kehtaan laittaa ekaa kertaa pitkään aikaan shortsit ihmisten ilmoille 😉

    -Jade
    http://busybeingbodylicious.fitfashion.fi

    • Pauliina sanoo:

      Itse myös olen ikäni karsastanut shorteseja ja lyhyitä hameita. Ensi dieetillä sitten, jihuu! 😀

      Näinpä, sillä mitä syömme on niin paljon suurempi merkitys, kuin sillä, että montako kaloria syömme. Vaikka söisi kaloritietoisesti, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että sillä saisi terveen ja hyvinvoivan kropan. Terveellinen ruoka kunniaan! 🙂

      Uulallaa, onnea siis shortsisääristä! 😀

  4. Niina sanoo:

    Aaah siulla on ihana naisellisen kurvikas kroppa!! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *