Introvertin ensimmäinen koulupäivä – fiilikset plus video
25.8.2015
Dieettipäiväkirja – vaikeuksien kautta voittoon?
29.8.2015
Show all

Dieetin mielen huijaukset

Dieetillä pienenevät annokset saattavat masentaa, mutta älä hätäile vielä. Mieltä on helppo huijata niin, että se luulee saavansa enemmän ruokaa kuin se oikeasti saa.

Salaatit

Perinteisessä jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti setissä on noin 20 kaloria per 100g. Ja 100g salaattia on jo paljon lautasella. Eli nauti salaattia hyvällä omallatunnolla niin paljon kuin lähtee. Tosin unohda salaatinkastikkeet ja käytä kohtuudella erilasia rasvaisempia lisukkeita, kuten fetaa tai avokadoa. Ne nostavat heti aterian kaloripitoisuutta. Avokado on kyllä juurikin kohtuudella käytettynä erittäin hyvää ja terveellistä laihdutusruokaa hyvien rasva-arvojensa takia.

IMG_20140603_133020 IMG_20140603_133138 IMG_20140603_133235

Puuro 

Kaurapuuro, tuo jumalten nektari on täydellinen hiilarinlähde laihduttajalle. Kuitupitoisuutensa takia se on hitaasti imeytyvä hiilari ja jo pienistäkin määristä saa ihan uskottavan kokoisen annoksen. Vedessä kun ei tunnetusti ole kaloreita ja kun puuron turvottaa vedellä, saa aikaan illuusion suuremmasta määrästä ruokaa. Pala leipää ja lautasellinen puuroa ovat jotakuinkin sama asia, joten puuro tuntuu selkästi suuremmalta annokselta.

Puurossa on myös paljon kuitua, joka hidastaa hiilarin imeytymistä vatsalaukussa ja olo pysyy pidempään kylläisenä. Kuitu on erittäin tärkeää myös suoliston hyvinvoinnin takia.

Muista mausteet

Olo tulee kylläisemmäksi, mitä mausteisempaa nautittu ruoka on. Mauton ja yksitoikkoinen ruoka ei tee niin kylläistä oloa. Pyri myös syömään edes yksi lämmin ruoka päivässä.

IMG_20140603_061234

IMG_5411

Hieman tulinen ja lämmin kanakeitto

Hyvät rasvat

Pienikin kourallinen pähkinöitä tekee olon yllättävän kylläiseksi pitkäksi aikaa. Muista kuitenkin kohtuus, sillä pähkinät sisältävät hyvin paljon kaloreita.

IMG_20140603_163617 IMG_20140603_163632

Myös avokado, oliiviöljy, kookosöljy ja voi ovat suositeltavia asioita. Itse heittäisin margariinilla vesilintua.

Proteiini

Proteiini pitää pitkään kylläisenä ja on erittäin tärkeä asia laihduttajalle. Suosi siis proteiininlähteitä, kuten rahkaa, lihaa, kanamunia jne.

IMG_4865

Laihduttajalle on mielestäni tärkeää se, että hän saa kokea myös kylläisyyden tunteen. Kasvikset ja salaatit sekä keitot ovat mainio tapa huijata mieltä, että syö paljon. Esimerkiksi keittoa syö suhteellinen kauan. Myös salaatti on kunnon pureskeltavaa ruokaa ja se lähettää aivoihin viestiä, että jes nyt syödään kunnolla. Laihduttaminen on siis osaltaan hyvin psykologista. Jos laihduttaa pelkillä juotavilla ateriankorvikkeilla, voi mieli alkaa kapinoida jo ihan sita vastaan, että ei saa kunnon lämmintä ateriaa. Monipuolinen ruoka pitää myös mielen ja kehon virkeänä joten mieli ei altistu niin helposti väsymyksen aiheuttamiin herkkuhimoihin. Muista myös tarkistaa, että saat tarpeeksi vitamiineja ja mineraaleja. Muista myös juoda tarpeeksi.

Ensi kertaan! <311748637_10206141610472087_2105706110_n

-Patu

6 Comments

  1. rantsu sanoo:

    Hyviä vinkkejä! Näin sut pari päivää sitten tammelan panchon edessä, ilmeisesti ruokalistan tsekkaus käynnissä. Näytit yhtä hyvältä kuin kuvissa!

  2. ssara sanoo:

    En ymmärrä tätä vouhotusta kaloreista ja hiilareista (jälkimmäistä ei kyllä niinkään tässä postauksessa). Kalorit ei oo pahasta. Se vaikuttaa mistä ne kalorit tulee, muistakaa se ihmiset! Suosittelen tutustumaan hclf ruokavalioon, eli high carb low fat. Silloin ei tarvitse huolehtia annoskoista. Saat syödä itsesi kylläiseksi ilman kehon huijaamista. (Pahoittelen sekavaa ja poukkoilevaa tekstiä, en oikein ole hyvä ilmaisemaat itseäni kirjallisesti…😅)

    • Olenko sanonut, että kalorit ovat pahasta? 🙂 Olen blogissani useasti maininnut sen, että tähtään siihen tilaan, että kroppani polttaisi kaloreita tehokkaammin. Ja myös niitä hiilareita tehokkaammin. Ei kukaan tässä ole sanonut, että kalorit ovat pahasta. Itse olen dieetillä ja syön 2000 kaloria. Normaalisti mennään sinne kolmen tonnin puolelle. 😀

      Mutta pitää kuitenkin muistaa, että jokainen on yksilö. Itselläni vaikuttaa hyvin paljon tuo suuri painonpudotus ja kroppani ei toimi ihan samalla tavalla kuin ns perus laihduttajalla. Ja kun haluaa treenata tavoitteellisesti ja dieetata, niin tietynlainen johdonmukaisuus on pakollista. Itse olen itselleni huomannut korkeat rasvat ja matalat hiilarit tehokkaiksi – toimii siis minulle. Ja jos totta puhutaan, itse en taas ymmärrä rasvakammoa. Miksi karsia juuri niistä keholle tärkeimmistä ja korvata se hiilarihötöllä?

      Valmentajani on tehnyt minulle toimivan ruokavalion. Ja aina on kyse kustomoidusta ruokavaliosta, sellaisesta, joka sopii minulle. Ja kun laihtuu 43 kiloa, niin kyllä siinä nyt vaan valitettavasti täytyy vähän katsoa myös sitä annoskokoa. Mistä muuten lähdet muuttamaan ruokavaliota, kun paino putoaa ja ruokamäärää pitää muuttaa?

      Olen aikasemminkin todennut, että ruokavalio ja kaikki siihen liittyvä jakaa mielipiteitä ja jokaisella on siihen se oma suuri totuus. Itselläni kuitenkin painaa aika paljon vaakakupissa ja ihan käytännän kokemus aiheesta. Sitä ei laihdu 43kg ihan vahingossa. Ja kuten sanoin, ruokavalioon liittyvät asiat ovat henkilökohtaisia ja jokaiselle toimii joku asia paremmin kuin toinen. Itse en myöskään tietyssä suhteessa ymmärrä kaloreista vouhaamista.. eli silloin jos yritetään kituuttaa kroppaa pienillä kaloreilla. Mutta se nyt vain on valitettava fakta, että kalori on tehokas työkalu, kun treenataan tehokkaasti ja kun käytössä on valmentaja. Mutu-tuntumalla ei saada johdonmukaisia tuloksia aikaan. Sano esim. yksikin kehonrakentaja, joka ei millään tapaa käytä kaloria työkaluna offilla tai dieetillä? Eikä siinä ole kyse vouhoamisesta, vaan johdonmukaisuudesta. Ei saa sekoittaa asiota keskenään. Vouhoamista on se, että keskitytään vain ja pelkästää niihin kaloreihin, ihan sama mistä ne tulevat. Mutta minun tapani ovat aika kaukana sellaisesta. 🙂

      Ja ei, en loukkaantunut vaan huomasin, että otit selkeästi nyt tekstini pois kontekstista. Oletko uusi lukija vai halusitko ymmärtää väärin? 🙂

      Koska jos joku on blogini punainen lanka, niin se, että ei saa liikaa kituuttaa itseään pienillä kaloreilla ja nimenomaan se, että kalori ei ole aina kalori. Vaan kyse on enemmänkin siitä, että mistä se kalori tulee. 🙂

      Kaivoin esiin yhden postauksenikin aiheesta: http://healthskitchen.fitfashion.fi/2015/07/31/homeostaasi-ja-biologinen-paino/ kannattaa lukaista! 🙂

  3. Jassu sanoo:

    Oon miettiny että pitäis popsia enemmän vihreetä, ja tullut siihen tulokseen että ihan perus kurkku, tomaatti, salaattisetti on tosi tylsää syötävää 😀 joskus käytän esim. siemeniä, avocadoa, fetaa ja muita juttuja, mutta loppupeleissä se salaatti tuntuu vaan ihan loputtomalta rouskittavalta. Olisko sulla postaushalua sille millä eri tavoin/reseptein vihanneksia ja kasviksia voi syödä ? 🙂 että mitä kaikkea yleensä laitat salaattiin tai teetkö jotain uunissa tai vastaavaa? Toiseksi kana&riisisetti on tosi kuivaa yksinään ilman mitään kastikkeita, ootko keksinyt jotain millä siitäkin sais mielenkiintoisempaa? Jos sulla ois hyviä ruokaideoita tai reseptejä olis ihanaa saada kuulla niistä ! 🙂
    Mietin myös oisko sulla heittää erilaisia välipalaideoita? Jotain mitä voi popsia varsinaisten “kunnon”ruokien välissä. Jotain mikä sopivasti täyttäis myös vatsaa.

    Lopuks haluun vielä todeta että sulla on ihan vallan ihana blogi 🙂 siinä näkyy todella hyvin sun oma hauska persoona ja ihailen sun tyyliä kirjoittaa. Osaat kertoa kurjemmatkin jutut niin huumorilla ettei niille voi kun nauraa 😀 ja noissa videoissakin vaikutat niin sympaattiselta ihmiseltä että ois vaan mahtavaa saada tommonen ihminen potkimaan itteä perseelle että nyt liikutaan ! Hauskaa syksyn jatkoa sulle ja tsemppiä treeneihin ! 🙂

    • Oo, hyviä postausehdotuksia! Kiitos 🙂

      Voi ei, ihana kommentti! 😀 Samoin sulle ihanaa syksyä ja nyt potkasen sua täältä teleportaalisesti persiille! 😀 Ihania treenejä. <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *