KOVA KUORI. PEHMEÄ YDIN.
11.11.2015
Viittä vaille kuntosalivalmentaja :)
16.11.2015
Show all

Dieetti alkoi, paino nousi

 

Mistäs nyt moinen?

Tämä on siis täysin normaalia. Omalla kohdallani tämä johtua lisätyistä hiilareista ja koventuneesta treenistä, eli toisin sanoen nesteistä. Yksi gramma hiilaria sitoo kolme grammaa nestettä itseensä eli on täysin luonnollista kun hiilaria tankataan kehoon enemmän kuin aikaisemmin, että paino hieman nousee. Myös kun treeni on kovaa, lihaksiin kertyy painetta, mikä siis näkyy siellä vaa’assa. Myös kun hyvien hiilarien määrää nostetaan, nouseva paino on ihan suoraan sanottuna ihan sitä itseään. Eli KAKAPOO! Mitä enemmän kuitua yht’äkkiseltään syö, enemmän se tekee massaa suolistoon, tästä ei siis kannata huolestua.

File 12.11.2015 13.05.36

Tästä syystä vaakaa ei juurikaan kannatta varsinkaan dieetin alussa tuijotella. Tiedän, että se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta sillä tekee itselleen todella suuren palveluksen. Monet meistä tuijottavat vaa’an lukemaa liian uskollisesti ja voi luoja kuinka suuri psykologinen vaikutus sillä onkaan meihin. Jos lukema laskee, sen halutaan laskevan nopeammin ja jos lukema nousee, se pistää meidät luovuttamaan tai pahimmassa tapauksessa aiheuttaa dieettiin epäterveellisiä muutoksia. Itse suosittelisin vaa’alla käymistä vain noin kerran kahdessa viikossa.

Paino ei siis juuri koskaan putoa tai käyttäydy lineaarisesti. Eli jos odotat pilkuntarkkaa kilon viikkovauhtia, tulet todennäköisesti pettymään. Silloin kun laihtuminen tehdään oikein, eli maltillisesti ja liikunnan kera, painossa voi olla suuriakin muutoksia. Esimerkiksi itselläni paino nousee aina vähintään kaksi kiloa niin kovan jalkatreenin jälkeen kuin kuukautisten aikaan. Kevyellä viikolla paino usein laskee, koska lihasten paine laskee hetkellisesti.

File 12.11.2015 13.05.52

Tällä kertaa olen myös reilusti lisännyt suolan käyttöä, mikä näkyy myös painossani. Käytin ennen aivan liian vähän suolaa, koska keskityin ihan liikaa vaa’an lukemaan. Nyt kun käytän tarpeeksi suolaa, kehossani on varmasti enemmän nesteitä. Mutta tästä johtuen esimerkiksi jännitysniskani oireilevat huomattavasti vähemmän jos ollenkaan. Niskani ei siis toisin sanoen enää kramppaa. Siinä missä hyvien suolojen puute toisilla tekee suonenvetoja ja kramppeja esimerkiksi pohkeisiin, niin minulla kramppasi niskat. Juon paljon vettä ja siksi onkin erityisen tärkeää muistaa syödä myös tarpeeksi suolaa, etten huuhdo kehostani kaikkia hyviäkin aineita, kuten juurikin suoloja.

Onko muilla paino noussut vai heti laskenut dieetin/laihdutuksen alussa? 🙂

10 Comments

  1. ulla sanoo:

    Paino laskee rankastikin, kun ja jos tulee huilipäiviä . Lihasten tyhjentymisen oikein tuntee.

  2. Emilia sanoo:

    Hyvä postaus ja niin totta joka sana ainakin omalla kohdallani! ☺👍

  3. rikemau sanoo:

    Pakko todeta että toi vaa’an tuijottaminen ja psykologiset vaikutukset on turhankin tuttuja.. Tosin mulla dietin aloitus kyllä tipauttaa painoa heti viikossa, mutta kun olen vaikka 2-3kg pudottanut nesteitäni niin koen että sit on lupa herkutella. 😀 oon ollu tunnesyöjä nuoruudestani asti ja opetellut siitä tavasta pari vuotta pois. Ei se enää samanlaista ole, mutta huomaan kyllä kun vapaamman herkuttelun jälkeen koitan herkkulakkoa, kynnys napata pari palaa suklaata “palkinnoksi” vaikka pudotetuista nesteistä (:D) on matalampi..

    Pakko sanoa että sää kyl motivoit mua kovasti! Plärään sun kuvia instassa ja ihailen saavuttamias tuloksia. 🙂 oot upea! Ois niin siistiä päästä sun kokelaaksi kun testaat pt taitojas. 🙂 olen ite pudottanut -25kg joista -15kg pt:n avustuksella, mutta nyt kun ollaan “ylläpitovaiheessa” kaipaisin kipeästi enemmän! Lähinnä kiinteytystä. Huomaan itestäni että älliä kyllä löytyy, mutta kaipaan silti sitä perseellepotkijaa joka auttaa kehittymään.

    Olipa sekavainen kommentti, mutta pääpointti: inspiroit mua tosi kovin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *