12 tapaa, joita onnettomat ihmiset tekevät (ja joita kannattaa välttää)
10.3.2015
Meal prep
12.3.2015
Show all

Dieettikuulumisia – uusi ruoka- ja treeniohjelma

 

Nyt on melkein kaksi viikkoa vedetty tällä uudella setillä. Ja nyt voi oikeasti sanoa, että on meinaan dieetti käynnissä. Sen näkee ja tuntee. Ensimmäisellä viikolla ekat pari päivää meni todellakin vähän totutellessa ja dieetille tyypillistä kiukkupylly -meininkiäkin on ollut jo jonkun verran. 😀 (anteeksi anonyymit kun hermostuin teille! :D) Mutta oikeastaa ihan supernopeasti kroppa ja mieli on tottunut tähän uuteen ruokaohjelmaan. Saan kuitenkin syödä usein ja suhteellisen paljon ja ruokavaliossa on edelleen paljon hyviä rasvoja, mitkä ylläpitävät hyvin nälkää. Okei, pieni nälkä on aika usein, mutta ei mitenkään häiritsevänä. Rankimpia ovat pitkät päivät ja aikaiset herätykset. Jos herään kouluun kuuden jälkeen ja ensimmäinen ruoka pitää syödä jo ysin aikaan ensimmäisellä kahvitauolla, tulee loppupäivän ruokaväleistä pitkiä ja nälkä voi todellakin yllättää. Muuten ei hätää, kotona illalla kyllä kestän pienen nälän ja ruokahimarit, pääasia on, että koulussa ja treeneissä olisin mahdollisimman skarppina.

Hauskinta tässä on se, että syön edelleen kuitenkin enemmän kuin keskiverto nainen. Lepopäivieni ruoassa on mm. pekonia. 😀

IMG_20150308_195428Pekonia, avocadoa, fetaa, kanaa ja salaattia. Tää on ehkä parasta mitä mulle on ikinä tapahtunut. 

Välillä kyllä huomaa, että tulee sellaisia “dieetti-aivo” kohtauksia. Esim. mies pyysi pistämään jotain jääkääppiin, niin menin kuivamuonakaapille ja siinä hetken tuumin, että hmm.. mitä mun pitikään tehdä. ETC. 😀

Onko muuten muilla ongelmana mahan murina? 😀 Itse olen ihan törkeä mahamurisija! Siis varsinkin luennoilla se on välillä ihan superhäiritsevää ja pitää todellakin pitää huolta siitä, että pääsee syömään eväänsä tarpeeksi ajoissa. Ja olen siis aina ollut tälläinen. Ja nälkäni on aina ollut suurimmillaan aamulla ja aamupäivällä. Ihan sama vaikka hevosen söisin aamupalaksi, niin viimeistään parin tunnin päästä maha murisee kuin hullu.

Mutta uudet ohjelmat todellakin pistivät pontta dieettiin. Ensimmäisellä viikolla kiloja tippui kaksi, melkein siis saman verran kuin dieetin kahdella ensimmäisellä kuukaudella. Nyt pudonneita kiloja on yhteensä noin viisi tai kuusi. En ole ihan varma lähtöpainosta, että mikä oli oikea paino ja mikä vesipöhöä. 😀

IMG_20150310_152447Anteeksi meikittömyyteni. 😀

Vielä saisi kymmenisen kiloa tippua ihan rauhassa, toisessa dieetissä siitä vieläkin vähän enemmän. Koska kyse on bodaamisesta (vältän sanaa fitness 😀 ), niin dieettaamista ei voi verrata ihan normaaliin painonpudottamiseen. Tässä onki tarkoitus vetää rasvat mahdollisimman alas, jotta seuraava rakennuskausi voidaan aloittaa mahdollisimman puhtaasta ja rapsakasta kunnosta. Pidän vartalostani nytkin, mutta edelleen haluan, että löysät pois ja lihasta tilalle! Eli minua ei yhtään haittaa olla tämän kokoinen, mutta haluan tuon pers-selluliitin tilalle kunnon pihviä.

IMG_20150310_152804

Uusi treeniohjelma on puhdasta rakkautta. Oon aina tiennyt, että toi mun valkku on ihan jäätävä nero noiden ohjelmiensa kanssa, mutta toiset ohjelmat vaan nousee vielä enemmän edukseen. Tässä ohjelmassa on menoa ja meninkiä. Mulla kun on tämä diagnosoimaton add, joten ohjelma ei saa olla tylsä tai alan hakkaamaan päätäni seinään. 😀

Viime ohjelmakin oli kiva, mutta se vaihdettiin kyllä niin sopivaan hetkeen. Jotenkin nuo niskaongelmat varjostivat koko viime ohjelman ajan, ja ainoa mitä pääsin treenaamaan edes jotenkin kovaa oli jalat.. ja sitten kun oli monta viikkoa hinkuttanut kunnolla vain niitä jalkoja ja yläkroppaa vain tosi “kevytviikkomaisesti”, niin tuli sellainen, et ei hitto oon tehny tämän saman hiton treenin ja tuhasviissataanelkytseittämän kertaa. NEEEEXT!

IMG_20150309_153547

Treenien tehot tai enemmänkin voimatasot ovat nyt laskeneet ekan kerran. En oo missään vaiheessa ollutkaan mikään voimakas nainen ja näin dieetillä en ole sitäkään vähää. Ja mun treenitkin on nyt sellaisia, että ei siinä paljoa voimatasoilla muutenkaan mässäillä. Pitkää pumppaavaa sarjaa, nopeita palutuksia ja kovaa kyytiä. Hikoilen aina enemmän kuin laki sallii. Et sori vaan kanssatreenaajat jos ällötän teitä. 😀 (en ees oikeesti oo pahoillani 😛 )

Noista niskoista muuten, että ne on ollut ihan ok kunnossa. Nyt tämä viimeisin hieroja on saanut mun niskat tosi hyvään kuntoon. Ja itse oon selvittänyt, että nestetasapaino vaikuttaa tosi paljon tohon jännityspäänsärkyyn. Yleensä ihmisillä, ketkä juovat liian vähän on helposti jännitysniskat. No, en sitten osannut yhdistää vielä siinä vaiheessa mitään, koska juon vettä ihan älyttömän paljon. Mutta siinä se vastaus olikin.. juon vettä liikaa, jolloin kehostani huuhtoutuu hyvin helposti myös kaikki hyvät jutut, kuten suolat ja mineraalit. Varsinkin nyt näin dieetillä. Ja kropassahan tuollaisesta aiheutuu kramppeja ja krampit esiintyvät siellä, missä keho on eniten jumissa. Normaalisti mulla on aina pohkeet krampannut, mutta nyt kramppaakin niskat ja siitä syntyy jännityspäänsärky. Niskat on niin jumissa, että pienikin nestetasapainon häikkätila tuntuu heti niskoissa. Elektrolyyttijuomat ja magnesium siis kunniaan. Ja treeneissä toki edelleen oikea tekniikka, plus oon jättänyt nyt muun muassa pystypunnerruksen pois ja jalkaprässiä tehtäessä kiinnitän huomioo, että en purista käsillä kahvoista. Ja tietokoneella istuessa tulee myös muistaa hyvä istuma-asento.

Tällä viikolla tuli pitkästä aikaa taas paha päänsärkykohtaus, kun unohdin ottaa treeneihin mukaan bcaa-juoman, mihin yleensä lisään vielä ripauksen suolaa. Hikoilin tapani mukaan koko treenin ajan kuin pieni possu ja päänsärky alkoi treenin loppua kohden ilmoittamaan itsestään. Huomasin myös treenin tehon olevan muutenkin huonompi. Eli minulle ainakin nuo treenin  aikana juotavat setit on näköjään oikeasti tärkeitä.

Mites te muut kenellä oli samaa ongelmaa? Vieläkö niskat vaivaavat?

Välillä tällänen teinipostaus puhekiellä, niin ei mene munkaan jutut liian vakaviksi! 😀

10 Comments

  1. Mari sanoo:

    Täällä yksi jännitys/ponnistuspäänsärystä kärsinyt. Reilu kuukausi sitten aloitin uusien valmentajien kanssa, ja about ekoissa tekniikkaharjoituksissa sain tuollaisen kunnon kipukohtauksen. Valkku laittoi tekemään jalkaprässiä ihan kunnolla niin niskoillahan ne viimeset toistot tuli tehtyä ja lopputulos oli sen mukainen. 😀 Onneksi toinen mun valmentajista on osteopaatti, niin hän sitten rusautteli multa noi paikat auki ja se kyllä auttoi. Toki pari viikkoa piti treenata rauhallisemmin ja kiinnittää erityistä huomiota ettei jännitä niskoja, mutta nyt pystyy onneks treenaamaan jo ihan täysillä. 🙂

    Hauska miten ollaan samassa tilanteessa, mäkin nyt dieetillä ja vajaa kymppi kilo sais vielä lähteä. 🙂 Painan nyt vähiten mitä koskaan, joten outoa ajatella miltä sitä tuleekaan vielä näyttämään.. Tsemppiä dieetille, voit lohduttautua ainakin sillä, että satavarmasti sulla on enemmän ruokaa kun mulla tällä hetkellä! 😀

    • Patu sanoo:

      Mulla on myös toi niskoilla jännittäminen.. ja tietyissa liikkeissä myös se, että pitää kiinnittää huomiota siihen että selkä pysyy suorana. Ai, kohtalontoveri! 😀 Muakin koutsi jo vähän pelotteli ketoosilla.. iiks. 😀

  2. Anni sanoo:

    Hei mulla on ihan sama juttu mahan murinan kanssa! 😀 Ihan sama vaikka vetäisin pihviaterian aamiaiseksi niin parin tunnin sisällä alkaa se murina… 😀 Iltapäivisin ei oo yhtään niin paha, aamuluennoilla pakko olla joku banaani aina messissä kun ei voi tietää millasen konsertin masu päättää alottaa..

    • Patu sanoo:

      Joo just jotain helppoo syötävää messissa, ettei mee sit koko keskittyminen siihen murinaan. 😀

  3. Elisa sanoo:

    Moi! Ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko tämänhetkisessä dieetissäsi on kaloreita päivälle? Tietysti tiedän, että jokaisella on omat kalorintarpeet, mutta jäi mietityttämään kun sanoit että syöt enemmän kuin keskiverto nainen. Vertailun vuoksi olisi kiva tietää kuinka paljon muut normaalipainoiset ja kovaa treenaavat dieetilä syövät :)!

    • Sehän riippuu tosiaan aina henkilön painosta, treeneistä, aerobisista ja muusta elämäntilanteesta (työ jne), mutta itselläni ne treenipäivänä ovat vielä siellä parin tonnin paikkeilla. 🙂 Ja silti nälkä… 😀

  4. Elisa sanoo:

    Noniin eli aikalailla samoilla linjoilla kuin mäkin 🙂 Moni vaan ihmettelee kuinka pystyn näin “paljon” syömään ollakseni dieetillä. Useimmilla vaan tuppaa olemaan väärä käsitys dieetistä. Vedetään kauheilla miinuksilla ja ajetaan kroppa ihan sekaisin.

  5. Katri sanoo:

    Mitä juomaa se mainitsemasi juoma on, mihin lisäät suolaa? Ite oon käyttäny InnerLight:n 4salts -suolaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *