Salisoittolista!
30.7.2015
Kihlajaisjuhlat
2.8.2015
Show all

Homeostaasi ja biologinen paino

Dieetti lähestyy ja asia tuntuu jälleen todella surrealistiselta.. Tuntuu surrealistiselta päästä taas kutosella alkavaan painoon.

Sanotaan, että ihmisillä on tietty paino, mikä on heille ns. luonnollinen paino. Minulle se paino on noin 75kg. Siinä painossa ei tarvitse juurikaan pinnistellä, että paino pysyy samana. En liho enkä laihdu siitä helposti.

“1980-luvun alusta lähtien tunnetun niin sanotun set point -teorian mukaan jokaisella ihmisellä on oma luontainen, biologinen painonsa, ja se on pääasiassa geneettisesti määräytynyt. Joillakin luonnollinen paino siis on korkeampi kuin toisilla. Teorian mukaan keho pyrkii säilyttämään tämän biologisen painon osana elimistön tasapainoa, homeostaasia. Ihmisen biologinen paino voi vaihdella muutaman kilon suuntaan tai toiseen.”

www. kauneus&terveys.fi

Oma tämän hetkinen ihanteeni on päästä kutosella alkavaan painoon. Ja minulle se tietää hurjasti töitä sen eteen, että saan painon putoamaan kuin myös sen eteen, että saan painon pysymään siellä. Minulle siis kutosella alkava paino ei ole mikään itsestäänselvyys ja helppo asia ja sitä painoa ei ole tällä hetkellä erityisen helppoa ylläpitää. Syy siihen löytyy minun laihdustus taustastani. Siinä missä luonnostaan hoikka ja treenaava nainen voi pystyä syömään vaikkapa 3000 kaloria ja pysyä vaikkapa 67 kiloisena, niin minä pysyn 67 kiloisena tällä hetkellä vain noin alle 2000 kalorilla. Eli tässä tulevien dieettin ja massojen agenda on saada kroppani polttamaan tehokkaammin kaloreita jan varsinkin hiilareita. Muistakaa, että on aina sitä huonompi, että mitä pienemmille kaloreille joudut menemään laihtuaksesi. Älkää siis missään nimessä tehkö mitään 1000 kalorin kitudieettejä, koska niistä on vain niin paljon hallaa myöhemmäksi. Itselläni tähän pienikaloriseen tilanteeseen on jouduttu pitkän laihdutusurakan vuoksi. Asiaa pystyy korjaamaan sillä, että treenaa hemmetin kovaa ja hankkii lihaksia. Mitä enemmän on lihaksia, sitä suurempi peruskulutus on. Sama kovaa treenaamisen kanssa. Asiaa pystyy siis korjaamaan pikkuhiljaa.

Photo 30.7.2015 10.18.58

Jos siis laihdut 1800 kalorilla, pudota kalorimäärä vasta kun painonpudotus junnaa. Älä missään nimessä turhaan aloita laihduttamista heti pienillä kaloreilla. Ei ole myöskään hyvä päätyä pieniin kalorimääriin. Parempi on pitää pieni paussi laihduttamisesta, vaikka hieman nostaa kaloreita ja jatkaa taas kun keho on saanut hieman lepoa.

Photo 29.7.2015 16.08.59

Tuosta kaloriasiasta löytyy myös se syy, miksi ehdottomasti suosittelen kuntosaliharjoittelua laihdutuksen tueksi. Mitä vähemmän menettää lihasmassaa ja mitä kovempaa treenaa, sitä enemmän saa syödä. Ja tiedän, että varsinkin naisten keskuudessa on surullisesti muotia olla syömättä tai syödä hyvin vähän, mutta se on nyt suoraan sanottu ihan hemmetin tyhmää. Mitä enemmän pystyt syömään ja pysyt tavoitteessasi, sitä parempi. Ja jos lihot jo pienistä kalomääristä, jotain on pahasti vialla ja asiaan pitää puuttua.

Jos joku minua tässä maailmassa ottaa pattiin, se on juuri tuo naisten halu olla syömättä tai syödä vähän. Okei, kaikki tekee juuri niinkuin haluaa, mutta syömättömyys on vain silkkaa tyhmyyttä ja siitä ei koskaan seuraa mitään hyvää. Itse olin nuorena syömättä ja olin kitudieeteillä ja tässä sitä ollaan ja vieläkin kärsitään niiden seurauksista. Jos pysyt syömään reilusti ja olemaan lihotta, niin herranjumala syö! Kyllä naisetkin saavat syödä! 😀

Photo 29.7.2015 16.19.51

Jos jotain tällä blogillani haluan sanoa ja saada taottua ihmisille, niin se on se, että syökää! Uskaltakaa syödä. Ihan sama vaikka ette minusta pitäisi tai pitäisitte minua liian lihavana, mutta kuunnelkaa kun sanon; syömättömyydestä tai kitukaloreista ei seuraa MITÄÄN hyvää. Ja tämän sanoo nyt 43kg laihduttanut nainen. UGH! 😀

IMG_5695_1

#syökääkanaa

12 Comments

  1. Jaana sanoo:

    Se on justiinsa noin niinkuin kirjoitat! Mitä enemmän keho pystyy polttamaan, sen parempi. Itseäni suorastaan vituttaa kun oon huomannut nyt kesällä, että syön n. 2500 kcal (suurinpiirtein, luonnollisen nälän mukaan) ja silti paino hitusesti nousee. Ärsyttää siis se, että mun metabolia on noin paska. Haluaisin pystyä syömään ainakin sen 3000 kcal, jotta voisin edes puhua käyväni salilla eli omistavani lihaksia 😀 Mä oon sun kuvia katsellessa ja juttuja lukiessa pohtinut, että miksi ihmeessä haluat painaa jonkun (eli sen 6:lla alkavan) tietyn kilomäärän kun muuten oot noin tervejärkinen näiden juttujen suhteen? Näytät mielestäni todella hyvältä, terveeltä ja naiselliselta. Kuitenkin sporttiselta. Mitä hiton väliä sillä on mitä vaaka näyttää? Sulle sopii mielestäni tuollainen naisellinen pyöreys lihaksissa ja itse olisin ainakin tyytyväinen itseeni jos olisin sinä.

    • En alkanut asiaa erittelemään sen enempää, kun tuntuu, että olen sen blogissani jo liian monta kertaa sepustanut. 😀

      Mutta siis ihan sen takia, koska treenaan tavoitteellisesti ja mitä rasvattomampaan kuntoon pääsen, sitä parempi on aina aloittaa seuraava kasvukausi. Eli, pointtini ei ole laihtua ja päästä juuri tiettyyn painomäärään. Nyt jos tästä kunnosta aloittaisin massakauden, niin siinä ei olisi mitää järkeä. Eli siis rasvat pois ja lihasta tilalle! Minulle on siis aivan sama mitä se paino on, kehonkoostumus se tärkein juttu on. Mutta kehonkoostumus tällä hetkellä kertoo sen, että rasvaa on vielä liikaa ja siihen nähden paino antaa viitteellistä suuntaa. 🙂

      JA juuri sillä saadaan muutettua tuota kehoni kaloreidensietokykyä. Kun olen siinä tilanteessa, että painoni on 75, mutta kehossa enemmän lihaksia eli kehonkoostumus erilainen kuin nyt, niin saan syödäkkin enemmän. 🙂

      Mutta kiitos, kivasti sanottu <3

  2. Jaana sanoo:

    Kyllä kyllä, ihan järkevät perustelut. Noinhan se on. Jotenkin vain pisti korvaan tuo haluan painaa 6:lla alkavan luvun. Mutta ok, jos se on vain suurinpiirteinen tavoite tuota “isoa tavoitetta” kohti. Tsemppiä kasvuprojektiin 🙂

    • Joo, hyvä että kysyit, niin pääsin itsekkin tarkentamaan! 🙂 Ettei muutkin ihmettele tosiaan. 😀 ja ehkä tuo kutosella alkava on nyt enemmän henkisesti suuri juttu.. siinä niin konkretisoituu se, että ollaan yli sadasta kilosta tultu sinne asti. En tiedä.

      Kiitos 🙂

  3. Mira sanoo:

    Hyvä kirjoitus, kiitos 😊

  4. Elina sanoo:

    Nyt on kesällä tullut herkuteltua enemmän kun pitäisi (lue: joka päivä) niin kun kesäloma loppui niin loppui myös herkuttelu ja “dieetti” alkoi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita itselle mitään kitukuuria vaan yksinkertaisesti jätin pois taas kaiken sokerin, gluteenin ja muut turhat hötöt. Aamulla kunnon satsi puuroa lisukkeineen, lounaaksi ruokaisa salaatti, parit välipalat ja illalla sitten vaikka saavillinen jotain normiruokaa. Esimerkiksi jauhelihaa, kasviksia ja riisiä. Ja paino tippuu tasaisesti tässä.

    Ainakin itse oon ollut useasti oravanpyörässä eli ensin herkuttelen -> kitukuuri -> kitukuurista johtuen järkyttävä nälkä -> ostan sipsipussin -> kitukuuri -> järkky nälkä -> sipsipussi jnejne. Nyt on hyvä draivi päällä, paljon normaalia safkaa, en näe nälkää, eikä tee mieli lainkaan herkkuja! Sokerihiirenä just mietin että oon ollut jo kaksi viikkoa ilman mitään makeaa?! Uskomatonta 😀 Kauhulla katon töissä näitä mimmejä ketkä syö päivän aikana purkin rahkaa (ei edes banaania, koska hiilarit) ja siltikään heidän kropassa ei näytä tapahtuvan muutosta :/ Ei voi olla kovin hyvää kropalle tai pääkopalle tollainen..

    • Kuulostaa hyvinkin tutulta tuo herkuttelu ja siitä seuraava kitukuuri.. veikkaan, ettei helposti löydy ihmistä, joka ei tuohon edes joskus syyllistyisi. 😀 Nyt ruokarytmisi kuulostaa erittäin hyvältä! Keep up the good work. 🙂

      ja sas muuta.. 🙁

  5. Milla sanoo:

    Täällä toinen joka paasaa syömisen puolesta 😉 ihana lukea tälläsiä kirjoituksia! Naurahdin ääneen tota et ‘naisetkin saa syödä’ :’D kuulostaa niin typerältä et ei muka sais. Mut niinhän jotku (naiset) luulee.

  6. Minni sanoo:

    Komppaan jälleen 100%, todella hyvä että kirjoitit aiheesta!

    Näitä asioita tosiaan on mahdollista korjata, joten jos siellä ruudun takana on joku joka tuskailee kun paino nousee syömällä 1800kcal, niin TOIVOA ON! 🙂 Tämä on teille: Minä sössin aineenvaihduntani, kadotin kaiken lihasmassani, sekoitin nälkä- ja kylläisyyssignaalini, ja sain vielä kaupanpäälle kilpirauhasen vajaatoiminnan. Kaikki tämä todella pahasti pieleen menneellä “dieetillä”, joka päätyi sitten kunnon syömishäiriöön. Pari vuotta sitten söin tosiaan alle puolet siitä mitä nykyään, ja paino pysyi samana. Aivan kamala edes ajatella miten paljon pahaa tein omalle keholleni! Toipuessani nostin sitten energiansaantiani reilusti, ja kun (ollessani valmis henkisesti ja fyysisesti) aloitin treenaamaan “oikeasti” pt:n kanssa, ruokamäärät nousivat entisestään, etenkin ne hiilihydraatit. Nykyään syön ainakin omasta mielestäni kuin hevonen, ja paino ei todellakaan ole noussut, lähinnä rasvaa lähtenyt ja lihasta tullut tilalle. Painan täsmälleen saman verran kuin vuosia sitten, ennen kaikkea ruoan kanssa hölmöilyä. Tämä näyttäisi olevan itselleni juurikin se biologinen paino! Vieläkin olisi siis varaa nostaa energiansaantia, koska lihaskasvu meinannut tyssätä näillä eväillä, eli lisää puuroa lautaselle. 😉

    Tsemppiä Pauliina, oot päättäväinen ja vahva mimmi, tuolla asenteella pääset varmasti koko ajan lähemmäs omia tavotteitasi! <3 Ja tärkeintähän on nauttia matkasta! 🙂

    • Juuri näin! Kiitos kun jaoit tarinasi, se on erittäin loistava esimerkki aiheesta. Hienoa, että nyt uskallat syödä. Se on varmasti henkisesti kaikista vaikeinta saada se oma pää mukaan siihen, että on ihan ok oikeasti syödä kunnolla. Ja kun puhdasta ruokaa saa syödä kuitenkin paaaaaljon. 🙂

      Voi kiitos, aivan ihanasti sanottu. :’)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *