Isot askeleet kohti yrittäjyyttä
30.3.2016
Kun aineenvaihdunta jumittaa dieetillä
4.4.2016
Show all

Huono ei halua olla hyvä

Päivän ajatuspähkinä; huono ei halua olla hyvä, mutta hyvä haluaa olla parempi.

Miten tämä ajatus toimii esimerkiksi kun yritetään muuttaa elämäntapoja? No, juurikin niin, eli huono ei pysty kuvittelemaan olevansa hyvä. Suuret elämäntapamuutokset eivät synny itseinhosta ja huonosta itseluottamuksesta. Jos pystyt ajattelemaan itsestäsi jotain hyvää ja uskot itseesi, pystyt ajattelemaan myös, että voit kehittyä ja olla parempi.

Teksti liittyy paljon aiheeseen, kun kirjoitin tämän tekstin. 

Photo 23.3.2016 20.21.18

Haluan, että ennenkö kukaan edes yrittää muuttaa elämäntapojaan, ottaa ensin tehtäväkseen listata kymmenen hyvää asiaa itsestään. Kirjoitat asiat ylös ja alat oikeasti uskomaan niihin. En suosittele laihduttamista tai elämäntapojen muuttamista jos et pysty keksimään tuota kymmentä asiaa. Tarkoituksena on oppia näkemään hyvää itsessään ja arvostamaan monia asioita itsessään. Pienetkin asiat merkkaavat paljon. Puhumattakaan niistä isoista asioista, kuten olla hyvä puoliso tai vanhempi. Jos lista tuntuu jäävän vajaaksi, on ehkä aika ensin kehittää sinne listalle jotain, ennen kuin keskittyy ulkoiseen olemukseensa. Toki, laihtuminen ja terveellinen ruokavalio tuovat mukanaan paljon hyvää, mutta itse en usko, että pysyvät muutokset syntyvät itseinhosta. Jotain suurta ja mullistavaa täytyy ensin tapahtua siellä pääkopassa ja ajatuksissa. Ehkä myös omassa käytöksessä.

Arvosta ja kunnioita itseäsi. Pyydän nyt jokaista tekemää itsestään kymmenen kohdan listan, johon kirjoittaa asiat, joista pitää ja arvostaa itsessään. Ja muista, huono ei halua olla hyvä, mutta hyvä haluaa olla parempi.

6 Comments

  1. Jenna sanoo:

    Todella hyvä teksti ja passaa omalle kohdalle kuin päähän nakutettu. Mua on kehuttu, mutta en ole itse uskonut kehuihin ja en todellakaan ole osannut ottaa niitä vastaan. En ennenkuin nyt viimeisen kolmen vuoden aikana on alkanut pikkuhiljaa tapahtumaan muutos omassa pääkopassa ja asenteessa. Itseinhosta on todella vaikeaa päästä irti.

    Mulla on myös vähän kaikki tai ei mitään persoona, jota yritän myös muuttaa enemmän asenteeseen teen kaiken niin hyvin kuin pystyn, vaikka en onnistuisikaan. Mun persoona kun on tullut esille niin että jos johonkin ei ole ollut kunnolla aikaa niin olen jättänyt leikin kesken, koska tulokset ei olisi ollut sitä mihin halusin. Toisin sanoen juuri mitä kirjoitit.

  2. lillis sanoo:

    Mitä mieltä olet maitotuotteiden käytöstä? 🙂 Kun nyt puhutaan paljon, että ne ei ole hyväksi keholle. Näyttäisi ainakin siltä, että käytät niitä 🙂

    • Lähtökohtaisesti en näe niissä mitään vikaa. Tässäkin pätee lähinnä kohtuus. Proteiiniboomin myötä on annettu sellainen kuva, että maitoa tulisi suositusten mukaan lipitellä ihan hullunlailla, mutta näin se ei kuitenkaan ole. Maitotuotteiden on tutkimuksissa katsottu jopa auttavan mm painonpudotuksessa. Jos kuitenkin maitotuotteet tuntuvat aiheuttavan vatsavaivoja, niin kannattaa ensin kokeilla laktoosittomia tuotteita. Nyrkkisääntöni on, että mitään rajoituksia ei tuosta vaan pitäisi tehdä. Jos kuitenkin tuntuu, että se maito ei vain kertakaikkiaan siihen omaan ruokavalioon sovi, voi toki kokeilla maidotonta ruokavaliota. Mutta itse en lähtisi asiakkailleni maidotonta ruokavaliota suosittelemaan, varsinaakn ilman pätevää syytä. 🙂

  3. Susanna sanoo:

    Moi,
    Olen laihduttanut useita kymmeniä kiloja ja nyt ollaan noin viiden kilon päässä normaalipainosta. Olen kuitenkin koko laihdutusmatkan aikana, etenkin viimeaikoina kiinnittänyt huomiota erääseen asiaan. Mitä enemmän lahdun, sitä epävarmemmaksi tulen kaikilla elämän osa-alueilla. Mitä ihmettä, luulisi menevän aivan toisinpäin?! Koitko itse koskaan vastaavia tunteita? Haluaisin selvittää itselleni mistä nämä tunteet johtuvat ja mitä voisin asialle tehdä. Mukava seurata blogiasi, pystyn samaistumaan useaan asiaan kanssasi.

    • Samaistun tähän todella paljon. Yksi syy voi olla, että ensimmäistä kertaa itseensä toden teolla kiinnittää kriittisesti huomiota; peiliin ja vaakaan tuijottaa lähes päivittäin. Myös pitkä-aikainen kaloreiden vaje voi aiheuttaa mielialassa muutoksia.. olethan muistanut välillä pitää myös tankkauksia tai satunnaisia herkkupäiviä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *