Kevään ja kesän salimuoti – Patun valinnat!
1.4.2015
Paniikkikohtaus ja liikunta?
3.4.2015
Show all

Itsekuri?

Tuossa eräässä postauksessani nousi esille aiheena eväät ja niiden syöminen verrattuna siihen että muut syövät ns. normaalia ruokaa. Juttelimme miehen kanssa aiheesta vielä pitkät pätkät ja mietimme asiaa niiden ihmisten kannalta, ketkä eivät niitä eväitä kanna mukanaan.

On tosi vaikea enää kuvitella asiaa siltä toiselta puolelta. Sitä vain kantaa ne eväät mukanaan ja syö niin kuin pitää. Se ei ole vaikeaa enkä kärsi siitä mitenkään. Mies sanoi, että kyllä hänkin joskus kun ei vielä tavoitteellisesti treenannut, niin ihmetteli kun Ville, meidän valmentaja tuli johonkin meidän juhliin eväiden kanssa ja pysyi koko illan selvinpäin siinä missä muut söivät sipsia ja ja joivat kaljaa. Ja että ensimmäinen ajatus hänellä oli, että miten hitossa Villella on tuollainen itsekuri.

Itsekuri? En enää itse koe, että tässä on kyse itsekurista. Ehkä joskus alussa se oli sitä. Nyt koen tämän oman ruokani lähinnä todella palkitsevaksi. Minulle puhdas ruoka ja oikeat makrot tukevat sitä kovaa työtä, minkä olen lenkkipolulla ja kuntosalilla tehnyt. Aikaisia herätyksiä, rankkoja treenejä, tuskaisia Hiit-treenejä ja puuduttavia aerobisia. Neljä salia, neljä aerobista ja kaksi hiittiä viikkoon. Oikeanlaisella ravinnolla kruunaan koko homman ja tuloksia tulee. Minulle ei tulisi enää mieleenikään pilata kaikkea sitä tehtyä työtä huonolla ravinnolla.. tai edes keskinkertaisella ravinnolla. Minulle sipsit ja muut herkut ovat vain maku, ei mitään muuta. Ja ei se maku ole sen arvoista, että heittäisin kankkulan kaivoon kaiken sen tekemäni työn kroppani eteen. Ja ei, ei tässä ole kyse pelkästään siitä kropasta. Kyllähän tästä kaikesta tulee kokonaisvaltaisesti pirun hyvä olo. Kun olin ylipainoinen lääkäri määräsi minulle masennuslääkkeitä, mutta en suostunut niitä syömään, vaan menin heti ongelman ytimeen. Elintapoihini. Minusta oli fiksumpaa korjata syy kuin lääkitä oiretta.

IMG_20150402_103232 IMG_20150402_103554Hiilaritankkauksesta ei ole enää turvotusta jäljellä ja painokin on heti lähtenyt tippumaan. Tänä aamuna vaaka näytti 74,6kg.

Ja kun alkaa bodailemaan, niin sitä vaan alkaa pakostakin hieman neuroottiseksi. Mulle se, että punnitsen ruokani on myös todella palkitsevaa. Ei tarvitse miettiä mitään, kun vaaka kertoo kaiken. Siitä on sitten helppoa lähteä tekemään ruokavalioon tarvittavia muutoksia kun tietää tasan, että missä mennään. Bodarin painajainen on se, että keittiövaa’asta loppuu patterit. 😀

IMG_2833Mitäpä jos meidät kaikki olisit opettu syömään tälläistä ruokaa lapsesta lähtien? Mä oon aina rakastanut kotiruokaa. Ainoa ero nyt on, että jätin herkut ja pidän annokset tietyn kokoisina. No biggie. 🙂

Eli kyse on minulle enemmänkin palkinnosta ja opituista tavoista, kun syön omaa ruokaani. Estän kataboliaa ja nälkää. Toki se ruoka mitä syön, on minusta erittäin hyvää. Kyllähän siihen meni aikaa tottua siihen ruokaan. Mutta kyse on kahden asian yhteissummasta: maku, että ruoan tuoma hyöty. Kun ne kaksi kohtaavat, ei ruokien syömiseen ja ruokavalion noudattamiseen tarvita enää tässä vaiheessa itsekuria. Tämä on vähän sama asia, kuin että menet töihin, koska saat siitä palkkaa. Hyödyt siitä jotain, että annat monta tuntia päivästäsi johonkin. Tuskin vaihtaisit työpaikkaan kivempaan työpaikkaan jos saisit tietää, että sieltä toisesta kivemmasta työpaikasta ei kuitenkaan saa palkkaa? Eli vaikka kuinka kiva se toinen paikka olisi, niin se työpaikka joka tapauksessa houkuttelee enemmän, mistä saat hyötyä irti, eli palkkaa. Eiköhän me kaikki nautita niistä mistä saadaan jotain hyötyä irti? Tää on mulle sellainen asia, mistä mä saan jotain hyötyä irti.

IMG_2792

En siis eväideni kanssa kuvittele olevani muodikas tai parempi kuin muut. Täydennän vain pyhän kolminaisuuden; treeni, RUOKA ja lepo. Teen sen, mitä tämä homma vaatii, kuitenkaan sen enempää siitä ajattelematta. Ymmärrän, että toisille ne eväät saattavat olla isompi juttu ja vaikuttaa hölmöltä. Mutta siihen voisin heittää haasteen:

Tule kanssani tekemään viikon ajan mun treeni, mun aerobiset ja mun hiitit ja sitten voit sanoa, että kannattaako se kaikki työ hukata huonoon ruokavalioon ja onko mulla siinä ihan hyvä pointti, että noudatan makrojani täydellisesti. Heittäisitkö itse laihduttaessasi monta tuntia liikuntaa hukkaan ja olisit siten koko ajan vain aloituspisteessä? Vai haluaisitko päästä sisulla eteenpäin? 

Asenteella eteenpäin vai hetken mielihyvä?

Hyvät tulokset vaativat omistautumista, kovaa työtä ja intohimoa. Mulla on aina ollut korkea työmoraali, enkä halua tehdä mitään puolitiehen. Mä teen just sen mitä täytyy, että saa parhaat tulokset. Miksi? Koska mä nautin tästä mitä mä teen. Mä nautin siitä, että mä saan tuloksia ja ylitän itseni. Siinä yks sipsi tai kalja tuntuu rinnalla aika laimealta vaihtoehdolta.

Rautaa ja rakkautta,

Patu <3

 #stayhungry

20 Comments

  1. mikko sanoo:

    Itsellä pääsi kerran patterit loppumaan keittiövaa’asta ! 😀 Nykyään löytyy useampikin vara paristo.

  2. ruokahirmu sanoo:

    Heippa! Tosi kivoja ja motivoivia nämä sun postaukset aina kun olen nyt alkanut seuraamaan. Se mikä on jäänyt harmittamaan on noi sun ruokakuvat kun niissä ei ikinä lue mitä niissä on. Haluaisitko kertoa mitä on tossa salaatti+liha kuvassa. Mitä toi on mikä on tossa vuoassa ja tosiaan miten valmistit sen terveellisesti. Entäs onko tuossa pienessä kipossa jokin kastike mitä voi tervellisesti käyttää vähän mukana?

    • Moikka! Aaa voi hitsi, en oo ajatellutkaan asiaa!

      Joo eli se on pulled beeffiä (beeffi vuuassa ja lautasella) ja siinä kipossa on siihen sopiva barbeque marinadi. Ruoka on mun isän valmistamaa ja pyysin, että marinadi laitettaisiin erikseen, koska itse en sitä syö. 🙂

  3. Sanna sanoo:

    Taas sie puhut niiiin asiaa 🙂 itsekin melkolailla samalla aiheella olin naputellu tuossa aamulla…

    http://sanzureenaa.blogspot.com/

  4. Timsu sanoo:

    Tärkeää asiaa taas kerran 🙂 Kiitos! Kyssäri noista sun urheiluliiveistä: Mistä olet ostanut? Olen etsinyt edestä aukeavia urheiluliivejä isossa koossa huonoin tuloksin..

    • Nää on Victoria’s Secretin nettisivuilta tilattu! 🙂 Ja pari postausta taaksepäin löytyy linkki myös kotimaisen Lumingerien urheiluliiveihin ja siellä on myös edestä aukevia ja nimenomaan isossa koossa. 🙂

  5. plaa sanoo:

    uuuu sun beba!! 😀
    Ite en oo missään valmennuksessa mutta punnitsen ruokani ihan vaan siitä syystä että tiedän että jossen punnitsisi ruokiani, söisin aivan liian vähän. En oo mikään hyvä silmä määräisesti katsomaan paljon ruokaa täytyisi syödä, joten helpomman kautta käytän aineet ruoka vaa’an kautta.
    Tosin poikkeuksiakin löytyy, kyllä mä käyn välillä ravintolassa tai vanhempien luona syömässä. En kanna eväitä mukanani, ihan vaan varmaan siitä syystä että oon aina ruoka aikaan kotona. Tai yritän järjestää asiat niin 😀 Mutten myöskään katso ihmisiä pahalla jos niin tekevät. Onhan sitä monella diabeetikolla tai epileptikollakin eväät mukanaan. Oon tällä hetkellä työtön mutta jos oisin koulussa tai töissä (toivottavasti pian) niin kyllä sinne eväät tulisi tietysti mukaan. Munkin mielestä kova tavotteellinen treeni menee kyllä hukkaan jos syö mitä sattuu. Eikä siinä oo kyse itsekurista vaan tahdosta ja siitä että miksi heittää hyvä työ hukkaan. 🙂 Ja tottakai terveellisestä ja puhtaasta ruuasta vaan tulee niin hyvä olo. Tuotakaan ei tajua jossei itse ole kokeillut. Onnellisuus lähtee hyvästä olosta 🙂

    • Todella Point on -kommentti! Kiitos tästä! Ja tottakai tosta beba kommentista! 😛

      Mutta näinpä! Itse en myös osaa arvioida silmämääräisesti.. itse taas söisin liikaa jos en punnitsisi. “Joojoo on siinä 40 grammaa!!” ja lautanen täynnä riisiä. 😀

      Mullakin on nyt dieetillä paljon pirteämpi olo vaikka offillakin tuli syötyä puhtaasti. Mutta ne muutamat herkut siellä täällä ja liika hiilari teki kuitenkin loppupeleissä olosta tosi tönkön. Sellaisen sumuisen ja koko kroppa oli aika tukossa. Nyt on paljon parempi olla. 🙂

  6. kultsimuruinen sanoo:

    Aivan huippua, kun kirjoitat nykyään niin usein 🙂 Olen seurannut blogiasi melkein alusta asti ja jossain vaiheessa harmitti vähäinen bloggailusi. Kirjoituksiasi ja varsinkin upeaa kehitystäsi on mukava seurata 🙂

    Sitten olisi kysymys. Nyt kun olet kirjoitellut rintaliiveistä. Haluaisin kysyä, että miten himputissa treenitrikoot ja alushousut yhdistetään? Niin, että tuntuisi ja näyttäisi mukavalta? Varmaan vastaus on stringit, mutta eikö ne oo tosi epämukavat treenatessa… Tästä ois kiva kuulla mielipiteitä. nim. Aina jotkut housut huonosti ;D

    • Jee, kiva kuulla! Pelkään, että jo kyllästytte mun jorinoihin 😛

      Mä oon vannoutunut stringien käyttäjä! 😀 Jos laita mummarit, niin ne rajat vaan näkyy niin pirun selkeesti ja mua ainakin häiritsee se. Tosin varmaan olis jotain seemles pöksyjä olemassa. Mutta itse tykkään sellaisista pitsisistä stringuleista, jotka eivät purista eikä kiristä. Björn Borg ja ainakin Cubus myy sellaisia. Ne myydään yksittäin sellaisissa nykeröissä. Ja kannattaa tosiaan ostaa suosiolla tarpeeksi isot, eikä missään nimessä kireitä. Liian kireät alusvaatteet hankaloittavat aineenvaihduntaa ja verenkiertoa, mikä voi aiheuttaa jopa selluliittiä. Ja uskoisin, että stringit ovat epämukavat juurikin silloin, jos materiaali on huono ja pöksyt on liian pienet. Ei siis mitään xs hammaslankaversioita! 😀 Ei sillain, että ihan maistaa sen pitsin :’D

  7. Outi Karita sanoo:

    No puitpa sanoiksi ajatuksiani. Välillä kans ihmettelen kun joku kehuu mun itsekuria, että mitä? Toisinaan mulla on hyvä itsekuri, toisinaan huono, mutta aina se ei ole itsekuria miten elämää elää, miten syö, miten treenaa. Se voi olla ihan puhdasta halua 🙂

    http://outikarita.fitfashion.fi/

  8. everfit sanoo:

    Eiiii mulla muuta kuin että uuuumama mikä kroppa!

  9. Alesya sanoo:

    Oot usein mainitsenut kataboli sana ja , okei tyhmältä tämä kuulosta, mutta mitä se oikein tarkoittaa?
    Huippu hyvä postaus 🙂

    • Joo eli katabolia on lihaksia hajottava tila. Kun laihdutetaan niin silloin katabolia tulee helposti, koska ollaan miinuskaloreilla. Ja siksi varsinkin dieetillä kataboliaa tulee yrittää estää parhaansa mukaan. Eli että ei niin, että offilla rakennetaan lihasta ja sitten dieetillä laihdutaan läskin lisäksi myös ne vaivalla rakennetut lihakset. Proteiini ja se, että syö n 3h välein estää kataboliaa.

      Näin lyhyesti selitettynä 🙂 Ja kiitos! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *