#Maanantainperkele
12.5.2015
Laihtumisen pitäisi aina lähteä siitä, että rakastat itseäsi
14.5.2015
Show all

Jokaiselle sopii erilainen ruokavalio

Kun bodaukseen lähtee mukaan ja vaikka palkkaisi valmentajan, niin pitää olla valmis tutkimaan ja itsekkin löytämään tietoa. Myös omaa kroppaa pitää oppia kuuntelemaan. Usein ei esimerkiksi uskalleta sille omalle valmentajalle sanoa, että hei nyt väsyttää ja energia ei vaikka enää riitä dieettiin ja treeneihin. Vaikka käytössäsi olisi maailman fiksuin valmentaja, niin se oma ääni pitää säilyttää. Ja sanoa miltä tuntuu ja miten jaksaa, koska eihän se valmentajakaan muuten tiedä, että miten päästään eteenpäin ja kehitytään. Jokainen ruokavalio on erilainen jokaisella ihmisellä. Kun valmentajan kanssa vasta luodaan suhdetta, niin eihän hän millään voi täydellisesti ennakoida ihan kaikkea. Vaikka jokainen asia tehtaisiin täysin oppikirjan mukaan, niin silti täytyy osata ja uskaltaa sanoa myös se oma mielipide. Tai edes raportoida hyvin kattavasti sille valmentajalle aina, että millainen on yleinen boogie.

IMG_4319Osallistukaa #urheilinhomona -kamppikseen! <3

Olette varmaan huomanneet, että ihan maailmanluokan ravitsemusgurut tai valmentajatkin väittelevät keskenään monista aiheista. Tai sitten vaikkapa kivikauden ravitsemustiedot omaava professori ja superhifistelevä PT. Mielipiteitä ja näkemyksiä on monia ja jokainen aina luulee omaavaansa sen parhaimman mielipiteen. (Vääritynkäsitysten estämiseksi, selvennän, että viittaan tässä erääseen otsikoissa olleeseen artikkeliin, en siis missään nimessä hauku kaikkia ravitsemustiedon professoreita, linkki artikkeliin löytyy tästä)

Gluteeni ja gluteeniton ruokavalio on esimerkiksi herättänyt paljon keskustelua. Itsekkin alussa oikein hämmennyin siitä, että kuinka paljon aihe aiheutti närää. Ymmärrän toisaalta, koska moni sekoittaa gluteenittoman ruokavalion erilaisiin muotidieetteihin ja toisaalta onkin myös aina niitä ihmisiä, jotka noudattavat gluteenitonta ruokavaliota sen ‘muodikkuuden’ takia. Mutta tuo gluteeniasia on kuitenkin sellainen, että siinäkin päätee kunkin ihmisen yksilöllisyys. Toiselle se ei tee mitään muutosta ja on tarpeeton ja sitten on taas niitä jotka ovat saaneet gluteenittomasta ruokavaliosta paljon apua oloonsa. Itse kuulun niihin, joiden olo on parempi, kun ruokavaliossa ei ole enää gluteenia. Ja eihän siihen ole kenelläkään muulla silloin kahta sanaa. 🙂

IMG_20150502_175011

Ravitsemusasioissa on aina niin monta mielipidettä kun on (pyllynreikiä) ihmisiä. Asioita kannattaa tutkia, ei uskoa ihan kaikkea ja sitten toisaalta vain kokeilla, että mikä itselle sopii parhaiten. Moni esimerkiksi kritisoi ketoosia, mutta itse koin sen hyödylliseksi. Ja minulla onkin hyvin erilailla toimiva kroppa kuin monilla muilla lajia harrastavilla. Kun on laihduttanut näin monta kiloa kuin minä, niin tilanteeni on aivan erilainen kuin ihmisellä, joka on vaikka ikänsä ollut hoikka. Siksi välillä huvittaakin, kun joku muu kuin valmentajani tuputtaa minulle omia tietämyksiään. Tässähän menisi ihan sekaisin jos ottaisi sieltä täältä ravitsemusneuvoja ja ei kuuntelisi sitä omaa valmentajaansa. Itse pidän tärkeimpänä sitä, että valmentajani kuuntelee minua ja minä valmentajaani. Muulla ei ole väliä. Kyllä tässä vaiheessa on jo niin syvä luottamus saavutettu molemmin puolin.

Siitä sitten päästään aasinsiltana siihen, että onko jotain aihetta jonka haluaisitte minun käsittelevän tarkemmin? Ravitsemukseen tai treenaukseen liittyen. Voin tuon valmentajani kanssa lyödä viisaat päämme yhteen ja avata tiettyjä käsitteitä tarkemmin. En sano, että tietäisimme kaikesta kaiken, mutta jos meidän mielipiteemme kiinnostaa. Ja muutenkin voi pistää kehitys/postausideoita! 🙂

P.S.

Ostin muuten fitnesstukusta hiilaritonta leipäjauhoa (tai noh, 1g hiilaria per siivu :D) ja siitä tuli yllättävän hyvää leipää!!

IMG_3794 IMG_3795 IMG_3801

250g pakkaus TÄSTÄ / 1kg pakkaus TÄSTÄ 

10 Comments

  1. Tiina sanoo:

    Olin tekemässä just fitnesstukkuun tilausta joten tilasinpas kans tuota leipäjauhoseosta! Näyttää kyllä tosi hyvälle! 🙂

  2. Rose sanoo:

    Toi on kyllä totta, että jos jotakin ruokavaliota noudattamalla vaan kerta kaikkisesti voi paremmin, ei se silloin voi olla väärin! 🙂

    Tässä sulle kuitenkin vielä yks linkki vähän ajatuksia herättämään. Musta tuntuu, ettei ihmiset ole ihan täysin perillä näistä ravitsemusasioista, esim. gluteeni on mediassa niin riepoteltu juttu, että se on aika helppo syntipukki. Mutta onko se yksin se gluteeni, vai joku muu osa? Kuka tietää, mutta onneks kokoajan voi oppia lisää 😀

    http://www.pronutritionist.net/viela-se-gluteeni-vaan-kummittelee/

    ps. Ihana blogi ja sinä! 🙂

  3. M sanoo:

    Voitko tarkentaa, miksi mielestäsi Fogelholmin tiedot ovat kivikautiset?

    • Ihan jo se, että pitäisi suosia margariineja on mielestäni hyvin kivikautista. Tieto perustuu vanhoihin tutkimuksiin ja en ole hänen kanssaan kovin monesta asiasta samaa mieltä. Mutta, kuten tekstissäniki totesin, nämä asiat jakavat mielipiteitä ja ei minun mielipiteestäni kannata loukkaantua. 🙂

  4. tsipa sanoo:

    Taas kerran niin osuva kirjoitus! Ruokavalioiden vaikutukset ovat todellakin yksilöllisiä. Itse olen keliaakikko, eilen tuli kahdeksan viikkoa ketoosia täyteen ja olo on mielettömän hyvä. Jostain syystä ketoosi toimii itselläni niin, että voin todella hyvin, energiaa löytyy ja tuntuu, että voisin pitää tätä vaikka kuinka kauan 🙂 Tämä on kolmas ketoosini ja valmentajanikin aikoinaan ihmetteli miten vaikutus on niin paljon erilaisempi mitä yleensä, mutta pääasia, että kroppa toimii ja olo on hyvä, vaikka ajatus välillä vähä lagaakin: D Yleensäkin tällainen “fitnessruokavalio” toimii mulla hyvin, keliakian vuoksi ehdin monet vuodet kärsiä ties millaisista mahavaivoista ja ruokavaliomuutoksen myötä ne ovat vain satunnaisia ongelmia. Ja hyvästä valmentajasta on iso apu, mutta tosiaan pitää muistaa, että omien aivojen käyttö on silti sallittua 🙂

    • Ja sepä se, toiselle ketoosi toimii kuin junan vessa ja toinen taas lagaa heti ekan viikon aikana. 😀 Se on niin pirun yksilöllistä. 🙂

      Toi on superhyvä juttu, että hyvä valmentaja on löytynyt, se on niin iso ja tärkeä asia tässä touhussa! 🙂

  5. hann sanoo:

    Hei, kiitos tuon gluteenittoman leipäjauhon vinkinsitä: mutta miten sait leivän onnistumaan noin?? Laitoitko kerralla koko pussin vai kuinka? Minulla ei kohonnut millään ja jäi raa’aksi keskeltä, vaikka oli uunissa 1h20 min!! Olisi kiva saada myös tuon ylemmän kuvan leivän ohje? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *