New found motivation
11.12.2014
Täsmätuotteet talven kuivattamalle pintakuivalle iholle
13.12.2014
Show all

Joulun survival kit!

Lukijan toiveesta, esittelen nyt juhlapyhien survival kitin. Eli miten selvitä joulun, välipäivien ja uudenvuoden herkuista mahdollisimman pienillä takapakeilla.

Screenshot_2014-12-12-14-33-17-1

Muista kohtuus. Herkut eivät maailmasta syömällä lopu. Okei, joulu ja joulun herkut ovat tarjolla vain vähän aikaa vuodesta, mutta yritä silti pitää järki mukana annosten koossa. Jos nyt et ole kisadieettillä tai dieetillä, niin kyllähän sitä silti elämästä nauttia saa ja ei yhden päivän herkuttelu pilaa kenenkään terveyttä tai tee kenestäkään lihavaa.

Voit nyt ennen joulua  laskea hieman päivittäistä kalorimäärää, käydä parissa lisäjumpassa ja tehdä tilanteesta plusmiinusnollan. Jos nyt saat muutaman sata grammaa pudotettua painoa, niin jouluna ehkä sitten lihot sen takaisin. Ja sitten joulun jälkeen uudestaan jumpille ja pumpille.

Pidä herkkupäivät ihan max. muutamassa päivässä. Jouluruokia ja herkkuja ei kannata ahtaa napaansa montaa päivää peräkkäin. Okei, rippeitä varmasti riittää, mutta kokoa lautasesi sentään järkevästi; perunaa, kalaa, hieman kinkkua, salaattia.. jne. Jätä suklaakonvehdit ja muut herkut todella vähälle. Jos nyt välttämättä haluat jouluna kunnolla herkutella, niin tee se mieluummin ihan kunnon ruoalla.

Vältä alkoholia. Alkoholi lisää reippaasti kaloreiden määrää ja humalassa tulee usein myös syötyä vahingossa enemmän. Puhumattakaan sitten siitä krapulapäivästä.

Se, että lihot yhden kilon, vaatii suurinpiirtein 7000 ylimääräistä kaloria. Eli aika hiton paljon. Esimerkiksi normaalipainoisen, n. 60-70 kiloisen naisen “koomakulutus”, eli se minkä verran kehosi käyttää kaloreita päivässä, ilman että teet yhtään mitään on n. 1500 kaloria. Kulutus nousee sitä enemmän mitä liikut ja touhuat. Periaatteessa perusmäärä mitä nainen voi kaloreita syödä päivässä on n. 2000 kaloria. Ja aina sitä enemmän mitä aktiivisemmin, mitä enemmän hän harrastaa liikuntaa.

IMG_53269153234166

 

Esimerkki minun treenipäivän ruokien (2500 kaloria) rakenteesta

aamupala: puuroa, marjoja ja rahkaa

lämmin ruoka: riisiä, lihaa, salaattia

välipala: puuroa ja rahkaa

lämmin ruoka treenin jälkeen: perunaa, lihaa, salaattia, banaani, leipää

iltapala: rahkaa ja marjoja

Eli aika paljon settiä. Jos vaikka tuplaisin tuon kaiken niin pääsisin vasta 2500 ylikaloriin (ja halkeaisin ähkystä :D) Ja vasta 3500 ylikaloria tekee siis puoli kiloa lihomista.

Eli todellakin panostaisin siihen, että syökää reippaasta ihan kunnon ruokaa. Vaikka sitten niitä laatikoita, mutta juurikin perunaa ja kalaa. Hyvää terveellistä perusruokaa. Näin maha pysyy täynnä ja sinne mahtuu herkkuja paljon vähemmän. Herkuilla kun kaloreiden määrää saa nostettua todella helposti.

Esimerkkikaloreita:

kaksi kerroksinen kovehtirasia. Siitä yksi kerros: 750 kaloria

Viisi vihreetä kuulaa: 300 kaloria

1dl makeaa likööriä: 400 kaloria

joulutorttu tai muut voitaikinaan leivotut herkut, yksi kpl: 400 kaloria

Kermainen juusto pieni pala,100g: 400kaloria

Kinkussa on sadassa gramassa n. 160 kaloria, mikä ei mielestäni ole kovin paha (marinoimattomassa kanassa on 100kaloria/100g, 10% jauhelihassa n. 150/100g), mutta se on tosin rasvaista lihaa, joten kohtuudessa on silti hyvä pysyä ja välttää niitä rasvaisimpia kohtia.

Laatikoissa on n. 100 kaloria/100g.

Eli huomaatteko kuinka paljon enemmän saatte syödä ihan perusruokaa verrattuna esimerkiksi erilaisiin joulun makeisiin herkkuihin. Normaalipainoinen nainen saisi koko päivän kalorit täyteen viidellä joulutortulla.

Ja mitä nopeammin pääsette takaisin ruotuun joulun jälkeen, sitä parempi. Jos jouluna tulee syötyä normaalia enemmän, turvotus on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli jos vaaka näyttää heti joulun jälkeen muutaman kilon enemmän, niin ei kannata huolestua. Se on vain ylimäärästä nestettä, mikä johtuu liiasta suolasta ja hiilareiden määrästä. (1 gramma hiilaria kerää n. 3g nestettä.)

Mitään nesteenpoisto/detox -juttuja ei kannata joulun jälkeen vetää, vaan paras on vain palata normaaliin, terveelliseen ruokavalioon, juoda runsaasti vettä ja antaa turvotuksen hävitä noin viikossa normaalin arjen mukana. Nesteenpoistokuurit ovat todella vaarallisia ja tekevät vain huonon ja heikon olon.

Ja eihän se joulu pelkkää syömistä ole, se on yhdessäoloa, LAHJOJA ja lämmintä fiilistä. <3

Mutta älkää liikaa stressatko, vaan nauttikaa joulusta! Meillä on teidän kanssa koko ensi vuosi aikaa päästä rantakuntoon!

Ihanaa joulun odotusta. <3

8 Comments

  1. Moona sanoo:

    Hei olipa kiva postaus, kiitos! 🙂 Onneksi tykkään syödä jouluna etenkin kalaa ja laatikoita, niillä saa massun täyteen, niin ei tarvitse ahtaa itseään täyteen konvehteja 😀

    Mukavaa joulun odotusta sulle! Ja kiitos todella kivasta blogista, olen innolla seurannut sun treeni-intoa, ja mukava kuulla miten dieetti taas etenee 🙂

  2. Siiseli sanoo:

    Toivottavasti saadaan lunta ja pääsee pihalle peuhaamaan ja luistelemaan. Tulee mukavampi olo, vaikka olisikin syönyt överit. 🙂

  3. Sanna Latvala sanoo:

    Todella hyviä vinkkejä! Näistä sain jo itsekin hyvät “eväät” joulunviettoon! 🙂 Ja ai kauheata! Onko joulutortussa tosiaan se 400kcal?! :O Mulla kun niitä menisi varmaan se viis yhteen soittoon! Puhumattakaan suklaarasiasta! Yksi kerros ja 750kcal humahtaa alas ihan hetkessä ja miksei toinenkin kerros siihen päälle.. Todellakin jätän ne herkut vähemmälle ja herkuttelen sitten niillä jouluruuilla kuten porkkanalaatikolla, kinkulla ja riisipuurolla. 🙂 Joululahja KIELTO listalla on jo useampana vuotena ollut nuo suklaarasiat ja viime joulu oli ENSIMMÄINEN laatuaan, kun ei saatu ainuttakaan suklaarasiaa! ..olin kieltämättä vähän pettynyt! ;D Pitäähän sitä joulunakin nyt vähän suklaata saada, mutta se yksi rasia kahteen pekkaan on ihan maksimi ja jouluruokailut rajoitetaan juurikin kahteen päivään. 🙂
    Mukavaa joulun odotusta!

    http://pudotus.blogspot.fi

    • Pauliina sanoo:

      Mää viime dieetillä pistin oikein lahjalistalle tietyn suklaarasian! 😀 Nyt ne ovat tänä vuonna mulla kieltolistalla! 😀

      Kiitos ja samoin Sanna! <3

  4. Ritu sanoo:

    Kukaan ei taida tietää, paljonko tuossa mystisessä joulutorttu-herkussa on kaloreita :). Olen lukenut kaikkea 170-450 kalorin väliltä :D. Siis sellainen perusjoulutorttu jonka teet kaupasta ostetuilla valmiskamoilla.

    p.s hyvä postaus, oon silti sitä mieltä, että jos on eläny terveellisesti, (niin kuin mä!), niin jouluna kandee just unohtaa kaikki ruokailun säännöt päiväks tai kahdeksi (max!) ja syödä just niin ku kiinnostaa ja niin väärässä järjestyksessä kuin kiinnostaa :P. Jos alkaa hifistelee liikaa niitten herkkujen välttämisen kaa, niin mulle ainakin käy niin että se jää kaikki jonnekki takaraivoon ne nähdyt herkut ja se kostautuu sitten jossain viikon sisään se mässäily joka tapauksessa. Mut siis, oonkohan MÄ vaan outo ;)?

    • Pauliina sanoo:

      Niinpä, itsekkin viime vuonna mäsäytin ihan huolella, koska takana oli pitkä dieetti. Mutta jos tarkkailee painoaan/laihduttaa, voi joulu olla isokin kompastuskivi ja syö laihdutusmotivaatiota pidemmäksikin aikaa. Ja sinunkin teoriasi on todellakin mahdollinen, ihmiset on erilaisia ja reagoi asioihin ja ärsykkeisiin erilailla.

      Mukavaa joulun odotusta! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *