My lovely sister’s wedding
14.9.2014
Jerone.fi
17.9.2014
Show all

Kaikki irti treeneistä – miten?

Taataksemme hyvän treenin, siihen valmistautumisen täytyy alkaa jo kauan ennen itse salille menoa. Tässä muutama täsmäohje:

IMG_20140913_161501

 

1. Löydä sopiva aika sille, että mikä on oikea hetki syödä ennen treeniä

Toiset pystyvät treenaamaan vaikka heti syömisen jälkeen kun taas toisilla se tekee treeneissä helposti huonon olon. Selvitä, mikä sopii sinulle parhaiten ja miten sinulla on paras mahdollinen olo ja energiavireys treeniin.
Tankkaa hiilareita, hyviä rasvoja ja proteiinia sopivassa suhteessa.

2. Juo vettä

Ei siis välttämättä tarvitse kiskoa hirveää määrää nestettä juuri ennen treeniä, vaan juo tasaisesti koko päivän ajan. Juomalla vettä vältyt krampeilta ja huimaukselta (plus tietysti suolat ja mineraalit kuntoon). Tutkimukset ovat osoittaneet, että ne urheilijat, ketkä pitävät parhaiten huolta nestetasapainostaan saavuttavat parhaita tuloksia.

3. Latari?

Ennen treeniä otettavat lisäravinteet eivät tietenkään ole pakollisia, mutta ne voivat tuoda treeniin lisää fokusta ja boostia.
Kannattaa tutustua eri valmistajien tuotteisiin ja löytää se itselleen paras. Juoma olisi tarkoitus nauttia 15-30 min ennen treeniä.

4.Tarkastele ohjelmaasi ja valmistaudu treeniin henkisesti

Itse teen tämän joka kerta. Otan ohjelman laukusta ja silmäilen sitä. Tämä auttaa hahmottamaan treenin ja muistamaan, että missä järjestyksessä mikäkin tehtiin. “Okei tuon ison liikkeen jälkeen tule tuo ja tuon jälkeen taas pumpataan. Lopussa otetaan kaikki mehut irti, okei”.
Näin muistat treenin muutenkin helpommin ja vaihto liikkeestä toiseen ei ole turhan takkuileva. Voit jo vaikka edellisenä iltana fiilistellä seuraavan päivän ohjetta ja hakea motivaatiota jo pidemmältä aikaväliltä! 🙂

Moldiv_1409662635603

5. Tee toimiva soittolista

Avokki joskus ihmetteli soittolistaani. Siinä ei kuulemma ollut päätä eikä häntää. Miksi? Koska teen soittolistat, en artistin tai genren mukaan, vaan tunnetilan mukaan.
Hyvänfiiliksen salibiisit ovat omassa kansiossaan ja raskaampi “vihaan maailmaa, nyt nää käsipainot saa kärsiä sen takia aarrrggh” -musiikki omassaan. Myös aerobiselle ja venyttelylle täytyy varata omanlaisensa musiikit.
Koska jos mua ottaa joku pannuun, niin en vaan pysty kuuntelemaan mitään wiggle, wiggle -biisiä. Ja sitten taas jos mieli on katossa, niin raskaat biisit lähinnä vain huvittavat. 😀

20140914_092331-2

Ensin täytyy olla motivaatio. Miksi harrastaa liikunta ja miksi syödä oikein. Sitten siitä tulee tapa. Jatkuvuus ja johdonmukaisus tuo mukanaan tuloksia ja tulokset motivoivat jatkamaan.

 Sitten itse salilla:

1. Lämmittele

On tärkeää saada lihakset lämpimiksi ja vetreiksi ennen niiden rääkkäystä. Kroppa ja nivelet säilyvät näin ehjänä. Lämmittelyssä tulisi saada kunnolla hiki pintaan. Jos laiskottelet jo alkulämppien aikana, niin miten ajattelit lopputreenisi sujuvan? Treeni on kuitenkin vain 1-2 tuntia päivästäsi, joten miksi et samantien anna kaikkeasi kun kerran sinne salille asti olet raahautunut. 🙂

2. Venyttele

Venytellä kannattaa myös ennen treeniä. Rullauskin toimii. Ja sitten eikun beastmode päälle!! 😀
Mietin, että lisäänkö listaan vielä, että nuku hyvin. Mutta se on kuitenkin yhtä tärkeää ennen ja jälkeen treenin. Pyri siis nukkumaan vähintään 7 tuntia yössä.

Bloggari suosittelee soittolistalle:

6 Comments

  1. JennaMK sanoo:

    Hyvä check list treeniin liittyen! Toimii hyvänä muistilistana itsellekin, vaikka treenaaminen tuttua onkin. Kuitenkin erityisesti siihen tilanteeseen tai treeniin, mistä haluaa saada niin sanotusti maksimit irti!

    Muutenkin tykkään blogistasi ja tuo HUIKEA muutoksesi! Nainen, wau!
    Jenna
    http://terksulife.blogspot.com/

  2. Tia sanoo:

    Jee, musta tuli just kunnon salidude 😀 Saan tän olon kuntoon, niin katotaanko saatko mut keskittyyn hikoilemisen verran 😀 😀

  3. Roosa sanoo:

    Siis WAU! Upea nainen ja mieletön muodonmuutos. Miten onnistuit siinä? Mistä aloitit ja miten? Kuinka kauan kuvien välillä on aikaa eli kuinka kauan on mennyt päästä tuohon kuntoon missä olet nyt? 🙂 Omaa kroppakuntoon projektia takana 2 viikkoa ja repsahdukset ja laiskistuminen tällä herkuttelijalla jännittää jo nyt. Toistaiseksi kuitenkin mennyt hyvin. -2,5 kg jo lähtenyt ja suunnitelmissa olisi, että jouluna olisi mittarissa -10 kg ja vähän kiinteämpi kroppa ja parempi kunto. Fingers crossed. 🙂

    • Pauliina sanoo:

      Kiitos! 🙂 Pikkuhiljaa etenin asian kanssa ja muutos vei vuosia. Opittuja tapoja ei kuitenkaan ihan hetkessä muuteta, niin pitää muistaa olla armollinen itselleen. Repsahduksia sattuu kaikille, pääasia on, että herkkumode ei jää päälle.

      Kyllä varmasti onnistuu, kun vain päätät niin! 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *