Yelawolf – Love Story
14.4.2015
ICANIWILL
15.4.2015
Show all

Kalenterin tärkeys liikkujalle

 

Olin ennen vuorotyössä ja silloin opin käyttämään kalenteria. Kun liikunta astui enemmän kuvaan, oli kalenteri aivan ehdoton. Kun elämä on kiireistä ja menoja on paljon, saa kalenterilla elämään tietynlaista järjestemällisyyttä.

IMG_3319Puhelimen jälkeen mun toisiksi tärkein työväline

Kirjoitan kalenteriin koulujuttujen deadlinet, työvuorot, salit jne. Jokaisen viikon suunnittelen erikseen, koska viikkorytmini ovat hyvinkin vaihtelevaisia. Minulla ei mene treenitkään niin, että maanantaina ja tiistaina treenit ja sitten keskiviikkona lepo jne.. eiii, riippuu ihan viikosta. Ja toki joskus suunnitelmat voivat muuttua lennosta. Jos vaikkapa tiistaina olin suunnitellut meneväni salille, mutta takana on huonot yöunet, saatan siirtää salille menoa. Siirrän sen sellaiseen päivään, että energiaa olisi mahdollisesti enemmän ja saan treenistä enemmän irti. Pääasia on, että kaikki treenit tulee tehtyä ja myös lepopäiviä on tarpeeksi ja kaikki treenit eivät ole ihan putkeen.

Aloittelevalle liikkujalle sanoisin, että osta ihan ensimmäisenä kalenteri. Ennen kuin ostat mitään muuta, niin osta kalenteri. Tee liikunnalle aikaa ja merkkaa se kalenteriisi; milloin mikäkin treeni jne. Näin pysyt paremmin kiinni suunnitelmissasi, kun ne ovat kirjattuna ylös. Jos vain mietit, että voisit ehkä tiistaina mennä jumpalle, niin suunnitelma jää hyvin helposti vain haaveeksi. Ota vaikkapa sunnuntairutiiniksi kirjoittaa kaikki seuraavan viikon liikkumiset jo etukäteen ylös. Edes suuntaa antava suunnitelma kannattaa tehdä, niin ainakin takaraivossaan yrittää tehdä aikaa liikkumiselle. Eikös arki ja ajanhallinta tunnetusti ole extremelaji?

IMG_3317En haluais, että joku psykiatri tekis mun käsialasta ja tästä jonkun diagnoosin.. 😀

Ite kirjoitan kalenteriini myös painon ylös. Ja niin kannattaakin tehdä edes kerran viikossa. Vaa’alla on turha käydä joka päivä ja vaakaa ei kannatta lukea kuin suurinta totuutta, mutta paino toki antaa viitteitä sille, että mihin suuntaan ollaan menossa tai mihin pitäisi olla menossa.

Sitten on vielä ne jutut, joita ei edes lue kalenterissa..

IMG_3311.Onneksi Jelmeri auttaa kotitöissä! 😀

Minkälaisia treenijuttuja haluaisitte kuulla minulta? Onko jotain postaustoiveita? 🙂

4 Comments

  1. ida sanoo:

    ois kiva kuulla tarkemmin sun treeneistä että mitä teet esim jalkapäivänä jne :)!

  2. Soffe sanoo:

    Moikka! Olisi mielenkiintoista kuulla lisää sun treeniohjelmasta eli vaihdatko sitä miten usein ja kuinka monijakoinen se on, tyyliin onko keväälle ja syksylle ihan omat dieettiä ja massakautta varten ja miten usein vaihtelet liikkeitä tiettyä lihasryhmää kohtaan (lähinnä mietityttää, jos lihakset tottuu liikaa samoihin liikkeisiin ja sen puolesta pitäisi vaihtaa?). Ite oon menny aika kauan tällä samalla ohjelmalla niin mietin vaan, että pitäisikö laittaa ihan kokonaan uusiksi 😀

    Ps. Ihana blogi sulla 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *