Dieetti & ketoosi
7.4.2015
Miltä tuntuu kun kroppa tekee muutosta parempaan?
10.4.2015
Show all

Kun kevyt viikko on tarpeellinen

Mun mielestä kevyet viikot on jotain kamalaa. En muutenkaan ole mikään voimanainen ja nyt kun on dieetti, ketoosi ja teen suurimman osan liikkeistä supersarjoina, niin painoni ovat muutenkin jo minimaaliset. Sitten kun vielä kevyellä viikolla pitää siitäkin pudottaa puoleen. Miksen samantien vaan heittelis hiuksiani,  lisäilisi huulikiiltoa, hihittäis kuin lobotomian läpikäynyt apina ja lukis cosmoa läpi koko treenin. God dammit. 😀

IMG_20150407_144036Ei hajota!

Mutta nyt… nyt kevyt viikko tuntui oikeasti tarpeelliselta. Nyt se tuli oikeasti juuri oikeaan aikaan. Ketoosi on verottanut jaksamista näin alkuun todella paljon ja lisäksi venytimme tahallaan kevyen viikon pitämistä ihan tarkoituksella. Ennen ketoosia oli hiilaritankkaus ja sen jälkeen sen viikon treenit tehtiin siis satalasissa. Huh. Jo pelkästään se, että treenaa melkein 20 tuntia viikossa (mukaan lukien siis aerobiset sum muut) dieetillä on itsessään rankkaa. Kun ruokaa ei ole ylettömiä määriä, ei palautuminenkaan ole enää niin tehokasta kuin massakaudella. Toki, kevyen viikon päällimmäinen tarkoitus ei ole antaa lihaksille lepoa, vaan enemmänkin hermostolle. Siinä missä lihas tarvitsee palautumiseen noin 12-48 tuntia aikaa, niin hermosto tarvitsee kokonaisen viikon. On turha paukuttaa ja paukuttaa niin kauan, että hermosto alkaa huutamaan hoosiannaa. Itselleni kevyt viikko on ennen ollut kirosana, mutta nyt sen tarpeellisuuden huomasi ihan käytännössä.

IMG_20150409_095927 Ihana uusi Gold’s gym-sweater 🙂

Yleensä kevyt viikko tulisi periaatteessa pitää silloin, kun treeni kulkenut hetken aikaa ihan helkkarin hyvin. Enkat paukkuu ja olo on kuin supersankarilla. Silloin useimmiten on se milloin tulisi osata pitää kevyt viikko tai alamäki alkaa. Itselläni usein käy niin, että ahneus voittaa ja juuri siinä tehovaiheen jälkeen en osaa rauhoittua ja sitten tulenkin pian kipeäksi ja joudun pitämäänkin totaalilepoa salista. Ja luulen, että en ole ainoa, kuka näin tekee. 😛 Myös se kielii levon tarpeesta jos salille meno ei tunnu huvittavan ollenkaan ja mieli on todella alhaalla. Silloin saattaa olla kyse ylirasituksesta. Myös ruokahaluttomuus on stressin ja ylirasituksen merkki.

Nyt dieetillä ja varsinkin ketoosilla kuluu glutamiinia, bcaa:ta ja eaa:ta eniten. Niihin luotetaan ja niillä pusketaan eteenpäin. Onko teillä omia dieetin lemppari lisäravinteita?

Tossa on mediassa ja blogeissa pyörinyt jotain tissijuttua. Pitäsköhän munkin sanoa siihen jotain? No ensinnäkin, I FREAKING LOVE BOOBIES. Siis toivottavasti ei tule kenellekkään enää tässä vaiheessa yllätyksenä, että rakastan kurveja. Tissejä, pyllyjä mmmmm. Katson uusimpia Modernin perheen jaksojakin lähinnä vain neljästä syystä. (waaaait for it..)

Mutta tottakai arvostan elämässä ja ihmisissä versiteettiä. Erilaisuus on rikkautta ja toisille sopii toisenlainen olemus. Ja uskoisin ja toivoisin, että ihmisillä on elämässä tärkeämpiäkin asioita kuin pelkästään tissit. Ja mun vasta-argumentti siihen ryönään mitä tää tapaus suolsi on: Maisa Torppa.

Ei muuta. Maisa. Torppa. Mun mielestä toi riittää argumentiksi ja kertoo kaiken oleellisen. Mitä antaa tommoselle yhtään enempää huomiota tai painoarvoa. Tollaset naiset pilaa meidän muidenkin naisten maineen ja en jaksa kuunnella yhtään tuon kaltaista kalkatusta. God damn.

 mmm pyllyjä.. eikä oo muuten topattuja!

IMG_20150402_103518Koska mennään Maisa kyykkään? 😉

4 Comments

  1. Nanne sanoo:

    Hei, osaatko sanoa miten tällainen sunnuntai urheilija tarvitsee lepoviikkoja? Pohjakuntoni on aika huono tai seminormaali, mutten ole säännöllisesti harrastanut liikuntaa pitkään aikaan. Nyt tavoitteena olisi käydä 3 x viikossa salilla yksijakoisella ohjelmalla ja aloittaa kevyillä painoilla ja totuttaa kroppa tekee töitä. Tarviiko tällainen liikkuja lepoviikkoja ja jos tarvii, kuinka usein? 🙂

    • Hmm, katso vähän sen mukaan, että miten treenit alkaa kulkemaan. Sitten kun treeni on kovaa, niin aina noin joka viiden viikko tulisi olla kevennetty. Mutta alkuun tuskin tarvitsee pitää ihan niin usein. 🙂

  2. Jullellson sanoo:

    Huh, 20 tuntia viikossa! Todella, todella kuluttava määrä treenejä, vaikka intensiteetti vaihtelisikin paljon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *