Kahvilla Ansarissa
1.3.2015
Dieettikooma
3.3.2015
Show all

-“Äiti, voidaanko me ottaa kissa?”

-“Ei me kultapieni voida, kun isi ja veli on allergisia.”

-“No otetaan sellainen hyla-kissa!”

Nuorena join pitkän aikaa HYLA- maitoa, mutta jostain syystä lopetin sen juomisen teini-iässä. Olen ollut nuorempana myös gluteenittomalla ruokavaliolla, mutta sekin loppui jostain syystä. Oliko sitten teini-iän uhma vai tuomittiinko vatsani ongelmat jännitysvatsan syyksi.. en  millään muista. Mutta sen muistan, että vatsani on oireillut koko pienen ikäni. Osa on stressistä, osa sopimattomasti ruokavaliosta. Olenkin kertonut siitä, että syön valmentajan suosituksesta gluteenittomasta ja ohimennen myös maininnut, että olen ottanut kokeiluun myös laktoosittomat maitotuotteet ja kokenut molemmat todella hyödyllisiksi. Jos siis vatsasi oireilee maitotuotteista, kokeile ensin laktoosittomia tuotteita, kuin luopua maitotuotteista konsanaan. Sinullakin saattaa olla yliherkkyys laktoosiin.. vaiva, mitä hyvin moni suomalainen kärsii.

Onneksi laktoosittomia tuotteita on kaupoissa jo paljon ja ravintolatkin taitavat pääosin tehdä kaikki maito- ja kermapohjaiset tuotteet laktoosittomina tai vähintään vähälaktoosittomina.

Laktoosittomien tuotteiden miinuspuoli on hieman korkeampi hinta ja suppeampi valikoima. Tässä kuitenkin omat suosikkini/ne mitä markkinoilta löytyvät.

Laktoositon palkkari 

Palkkarien tuoteselosteet kannattaa lukea kunnolla, jos syö gluteenittomasti tai välttää laktoosia. Yllättävän monessa palkkarissa saattaa olla gluteenia ja harva palkkari on täysin laktoositon.

Self micro whey lactose free

IMG_20150226_151217 IMG_20150226_151244Tätä tuotetta myydään ainakin Lapinniemen Powehouse gymillä sekä netissä muutamassakin eri paikassa.

Avokki käyttää mm. Mutantin palkkaria ja tuoteseloste siinä on tälläinen

IMG_20150226_151330

IMG_20150226_151315

 Proteiinipatukat

Vaikka proteiinipatukat eivät ole mikään ykkösvalintani, mitä tulee ravintoon, niin joskus niihin täytyy turvautua. Lyhyinä koulupäivinä ne ovat helppo ja hyvä ratkaisu, siinä missä rahka menisi laukussa varsinkin lämpimillä keleillä helposti pahaksi. Suurin osa patukoista on ravintoarvoiltaan aikamoisa höttöä, mutta esimerkiksi Quest -patukat ovat jo aika hyvin saaneet kaikkea kivaa terveellistä tuotteeseen.

Quest -patukka on muutenkin valovuosia muita merkkejä edelle, koska se on laktoosittomia että gluteenittomia. Markkoilla on surkea valikoima gluteeniton&laktoositon yhdistelmällä merkittyjä patukoita. Quest-patukoissakaan laktoosittomuutta ei mainita, mutta tutkin asiaa tarkemmin ja selvisi, että patukat todella ovat laktoosittomia, mutta niiden syöminen käskettiin aloittamaan varovaisesti, jotta henkilökohtainen toleranssi niihin todella selviää. Tosin luulenpa, että tuo varoittaminen on vain tyyppillistä jenkkiä. Varoitetaan, niin säästytään hulluilta lakisyytteiltä.

Screenshot_2015-02-26-15-29-13-1 Screenshot_2015-02-26-15-29-29-1

Quest-patukoissa isoa miinuksena on niiden kova hinta. Siinä missä rahka on noin euron annos, niin questit ovat keskimääräisesti 3€.

IMG_20150226_151906

Myös Leader tekee gluteenittomia patukoita, yhdistettynä vähä-laktoosisuuteen

IMG_20150226_151749

Nämä ovat maultaankin ihan jees, mielestäni parempia kuin leaderin muut patukat. Sitruuna-inkivääri on näistä yllättäjäsuosikki.

Todellinen yllätäjäpatukka löytyi Lidlistä. Tuota on gluteeniton ja laktoositon. Hintaakin löytyi vain n. 1,5€. Maku ei ollut parhaasta päästä, mutta oli ihan siedettävä.

IMG_20150216_150859Huom. vain tämä maku (double chocolate) oli gluteeniton&laktoositon!

Mutta markkinoijat ja valmistajat hoi. Nyt on todella suuri kilpailuetu tarjolla verrattuna muihin valmistajiin. Tehkää laktoosittomia & gluteenittomia patukoita kiitos! 🙂

Rahka

Laskin, että parhaimmillaan syön 21 rahkaa viikossa. Eli tässä kohtaa hinta todellakin ratkaisee. Laktoosittomien rahkojen hinnoissa on huimia eroja. Edullisin on Prismasta ostamani Kotimaista merkin rasvaton rahka (1,08€), kalleimmat ovat melkein 3 euroa.

IMG_20150226_151940Tämä rahka on hyvää ja pehmeää. Ei mitään valitettavaa maussa siis! Lempparini tämän kanssa on Piltin mango-päärynä sekä cashew-pähkinät. <3

Salaattijuusto

IMG_20150226_151956

Salaattijuustolla voi esimerkiksi korvata osan kanasta ja saa salaattiin lisää makua. Tämä purkki on kyllä aika tyyris, yli 2,5€/kpl, siinä missä kana maksaa noin 1,5€ parhaimmillaan per annos. Mutta vaihtelu on välillä mukavaa. 🙂

IMG_20150226_152014

Myös voita saa laktoosittomana, mutta itse suosin kylläkin paistamiseen kookosöljyä. Herkkupeput voivat korvata maitosuklaan raakasuklaalla (tai tummalla suklaalla, kunhan katsovat tuoteselosteen vain tarkkaan). Kahviloissa useimmiten esim. latte on automaattisesti tehty hyla- tai laktoosittomaan maitoon, mutta eipä se mitään haittaa vielä tarkistaa ja kysyä. Ravintoloissa katson aina menusta, että annoksessa on G ja L merkinnät. Jos olen epävarma, tarkistan vielä tarjoilijalta, että annos on varmasti gluteeniton ja laktoositon. (Esim massakaudella törmäsi siihen, että esim ranut paistetaan kaikki samassa öljyssä, missä kaikki esim. vehnäjauhossa leivitty).

IMG_20150226_152107

8 Comments

  1. kikka sanoo:

    Voi että kun itsekin voisin vedellä mielin määrin maitotuotteita! Pystyisin muuten syömään laktoosittomia tuotteita mutta mulla pahenee heti iho-ongelma. Ois huippuu jos vois lisätä salaatteihin fetaa, syyä rahkoja jotka on niin helppoja jnejne 😀 oon kade sulle siis!

    • Patu sanoo:

      Toisille maito tekee heti tosi pahaa iholle. Harmi. 🙁 Mutta onneksi ne on voi korvata kanalla, leikkeleillä jne. 🙂

  2. jensu sanoo:

    Tilattiin poikakaverin kanssa just proteiineja ja kyllä piti tarkkaan tutkia, mikä sopis mulle. Ei oo helppoa olla sekä laktoosi-intolerantikko että soija-allergikko! Aika usein latoosittomissa, tai kokonaan maidottomissa, tuotteissa on soijaa. Suurimmassa osassa (kaikissa, joita olen itse tutkinut, en tosin kovin aktiivisesti) proteiinipatukoitakin sitä löytyy, mutta toisaalta korkean hinnan vuoksi harvoin edes tekisi mieli ostella. Ai että ois ihanaa kun vois ostaa mitä vaan halvinta kaikesta sen kummemmin ilman kamalan tarkkaa syynäystä! Vaikka ei nämä mun allergiat hengenvaarallisia ole, epämukavia oireita, kutinaa ja vatsavaivoja, vain tulee. Onneksi ei ole esim. juuri keliakiaa, siinä oireet on jo vakavampia ja se rajoittaa huomattavasti enemmän.

    • Patu sanoo:

      Nimenomaan, kuinka leppoisaa elämä olisi jos voisi ostaa mitä vaan lukematta tuoteselostetta! Mutta niinpä, ei ne oireet mitään mukavia ole. Itse tulen yleensä ihan tosi pahalla päälle jos syön jotain, mistä kroppa ei diggaa. 😀

  3. mikaela sanoo:

    Hei ootko jo kuunnellu Chris Brownin ja Tygan uutta levyy? Meillä on aika samanlainen treenimusamaku, ootsä kuullu Jidennan Classic Man?

    • Patu sanoo:

      Oon kuunnellu Chrisiä ja Tygaa. Tygasta tykkäsin aika paljonkin.. kivaa treenimusaa. Chris sopii sit aerobisiin. 😀 En oo kuullu ja kävin heti kuunteleen.. koko kehon kylmätväreet. aaaaah! Kiitos! Tiedän kyllä mitä kuuntelen koko ens treenin. 😀 Aa rakastan biisivinkkejä. <3

      • mikaela sanoo:

        Siis uudet hyvät biisit on vaan niin parasta korkata jossan hyvässä treenissä 😀 Tosin pari kolme neljä päivää ja pitäis jo uus löytää :D!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *