Mistä pt-palveluiden hinta koostuu
29.2.2016
Rasva palaa!
4.3.2016
Show all

Oon välillä hieman hitaasti heräävä hämäläinen ja vasta nyt olen tajunnut tuon aktiivirakkennekkeen idean. Pt ja ravintovalmentaja -koulutuksissa olen monella ihmisellä huomannut ranteessa aktiivirannekkeen ja pt-koulutuksissa sykemittari on ollut mukana monessa juttussa, joten päätin hankkia itsellenikin sellaisen.

Huomasin, että Polarin a360 ei ole ollenkaan sykevyötä, vaan laite mittaa sykkeen suoraan ranteesta. Muutama tuttava mietti, että onko mittaukseen näin luottamista. Näin muutaman päivän kokeilun perusteella voisin uskaltaa todeta, että on.

Photo 27.2.2016 19.20.13

Ranneke mittaa unen määrän, kuinka kauan olen istunut, ollut aktiivinen tai urheillut. Poltettujen kaloreiden määrän ja yleisen aktiivisuuden. En tietenkään lue lukuja millintarkkaan, vaan ymmärrän, että ne varmasti ovat suuntaa antavia.

Puhelimeen ladataan polarin appsi, jonne datan saa synkronoitua. Sieltä saa syvempaa tietoa päivän aktiivisuustasosta ja mm. siitä, että minkalaista uni on ollut. Itselläni esimerkiksi viime yönä syvää unta oli 87% ja yöstä 41min oli rannekkeen mukaan levotonta unta.

Photo 27.2.2016 20.11.39

Ranneke tärisee ja käskee liikkeelle, jos olen ollut liian kauan paikoillani. Esimerkisi heti sunnuntaina, kun otin rannekkeen käyttööni, iski kylmä totuus vasten kasvoja. Olin ollut koko päivän ravintovalmentajan luennoilla ja illalla rannekkeessa luki, että olin koko päivän aikana istunut melkein 12h. Siis järkyttävää! Liikkunut en ollut juuri ollenkaan ja kulutuskin oli sen mukaista. Jotenkin olen ajatellut, että luentopäivinä en mene liikkumaan, kun niin pitkä ja väsyttävä päivä aina tiedossa.. mutta nyt ehkä osaan ajatella asian toisin. Että luentopäivinä nimenomaan kannattaisi käydä liikkumassa, jotta saisi tilannetta tasattua.

Photo 27.2.2016 19.20.03

Rannekkeen avulla tulee tietynlainen tietoisuus ja “herääminen” siihen omaan aktiivisuustasoon. Että esimerkiksi ei se yksi tunti salilla kompensoi sitä jos on muuten koko päivän vain maannut laakereillaan. Vähän sellainen mini PT kiinni ranteessa! 😀

Onko muilla aktiivirannekkeita? Mitä olette tykänneet?

8 Comments

  1. Jutta sanoo:

    Minulla minulla minulla !!
    Mulla on Polar A300 ja oon tykänny tosi paljon!:) Vaikka jonkun mielestä ne on vaan turhaa hifistelyä, niin mun mielestä jos on jokin asia mikä saa mut liikkumaan, niin se asia ei ole turhaa 😀

    Mutta aiii että nyt oon alkanu haaveilee just tosta A360!! <3 näyttää todella hyvältä ja ihanaa ku ei tartte vyötä aina ährätä päälle :DD
    Huolestuttaa vaan tuo just että mittaako sykkeen oikeesti kunnolla ranteesta, ettei tarvii vetää niin tiukalle ranteeseen ettei veri kierrä?? :DD

    • Jee! 😀

      Mä huomaan kans todella suuren vaikutuksen tällä näin heti, liikkuu enemmän ja treeneissä varmasti antaa kaikkensa. 🙂 Mä alussa laitoin sen ihan liian kireällä ja yks aamu mun käsi oli ihan sellainen turvonnut monsterikäsi, joten en enää pidää turhan tiukalla ja hyvin pelittää. 😀

  2. Mari sanoo:

    Mä sain ton mun a300 eilen ja tänään se on ollu mulla menossa mukana. Tosin se meno ei ole ollut mitenkään hurjaa, koska työpäivän päätteeksi aktiivisuus oli 20 % ja se sisälsi asukuvailut. Katoinkin mielenkiinnosta mitä toi masiina sanoo viime yöstä ja mäkin olin nukkunu kunnolla 87 % yöstä. Itestä tuntu et nukuin tosi huonosti ja sitä pyöriskelyä mulla oli jopa 1 h 40 min.

    20 prossan jälkeen olikin kauhee ressi, että nyt tarttee sitten vissiin lähteä ulos, kun tuskin sitä olis sataseen saanu pelkällä siivoilulla 😛 Nyt mulla on 109 % mittarissa 🙂 Tosi hyvä toi on siihen tarkotukseen, mihin sen motivaattorin lisäksi ajattelin eli siihen, että töissä tulisi noustua välillä, kun muuten vaan hakkaan näppistä raivokkaasti tunnista toiseen. Jouduin vetää tänään 3-4 ylimääräistä kävelykierrosta toimistossa, kun masiina hälytti.

    Hauska värkki! Mua ei haittaa mikään sykevyö, kun sitä oon jo muutenkin vuosikaudet käyttäny lenkkeillessä. Tokihan vois olla jännää seurata sykkeitä aina, mutta se saattais olla itellä jo vähän liiallista kyttäilyä.

    • Mua myös itseäni herätteli toi, että kuinka huonoa mun unenlaatu onkaan. Ja samoin kuin ilmeisesti sulla, että tulee oikeasti tehtyä enemmän ihan yleisesti, eli sellainen arkiaktiivisuus lisääntynyt tän myötä. 🙂

  3. veikko sanoo:

    Ei kyllä mulla ainakaan pysy yli 130 sykkeiden perässä. Muuten on ihan hyvä peli. Varsinkin kun saa herätyksen aamulla värinällä

  4. Outi Karita sanoo:

    Mulla on Polarin loop 2, se ei mittaa sykettä ilman vyötä, eikä silloin ole ihan totuudenmukainenkaan. Eiliseltä jumppaohjaukseltakin otti vain käden liikkeen mukaan aktiivisuuden ja sitä aktiivisuutta kertyi aivan liian vähän ja viime viikolla lämpöjoogassa ranneke ilmoitti “Timo to move” 😀 Itsehän toki tiedän että aktiivisuus ollut looppia korkeampi, mutta vähän nakuttaa varsinkin jos jää alle 100% silloin kun ei pitäis 😛
    Oon kuitenkin tykännyt rannekkeesta ja kyllä sillä saa sitä perusaktiivisuutta, istumisen määrää ja sitä levon määrää sekä unen laatua hyvin seurattua 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *