Niska- ja hartiajumit ja niiden hoito
19.1.2015
Rimpulasta ryhdikkääksi
28.1.2015
Show all

Muista maltti

Laihdutusbuumi on jälleen suurimmillaan. Mahtavaa! Tästä yleisestä fiiliksestä saa itsekkin niin paljon motivaatiota. Kun vertaa sitä, että aloitin dieetin juuri ennen joulua, että mikä ihmisten yleinen suhtautuminen asiaan silloin oli ja vertaa sitä tähän hetkeen.. sanotaanko, että enää en ole niin musta lammas. 😀

IMG_20150115_174354Vielä hymyilyttää! 😀

Telkkarista on alkanut mm. Suurin pudottaja, Hurja painonpudotus ja Jutta. Oikeasti, kannattaa katsoa noita ohjelmia. Vaikka en täysin allekirjoita kaikkia metodeita, mitä ohjelmissa käytetään, niin ne toimivat erinomaisina motivaattoreina.  Aina tekee mieli mennä salille samantien tuollaisen ohjelman jälkeen! 😀 Ja muistuu myös mieleen se, että sitä on itsekkin aikoinaan tullut aloitettua jostain. Suurin pudottaja on ihan mun ehdoton lemppari. Ja itken aiiina joka jakson aikana. Ne ihmiset on vaan niin symppiksiä ja sielä esiintyy niin paljon samoja asioita, minkä kanssa oon joskus itekkin aikoinaan kamppaillut. Paljon henkisiä ja fyysisiä painolasteja.

IMG_20150116_111046

Mutta se, mikä on mielestäni ehdoton kritiikin kohde noissa ohjelmissa on tuo aika. En ihan heti suosittelisi pudottamaan tuollaisia määriä noin lyhyessä ajassa. Okei, mitä isompi ihminen on, sitä helpommin paino putoaa ja ylimääräisiä nesteitäkin on enemmän kehossa. Mutta esimerkiksi 40kg naiselta puolessa vuodessa on mielestäni liian nopea tahti.

IMG_20150112_094705

IMG_20150112_124336

Muistakaa nyt ihmiset, että laihdutus ei ole mikään kilpajuoksu. Maltti on valttia. Tiedän, että uusien tapojen omaksuminen ja oppiminen on vaikeaa, mutta älkää silti yrittäkö päästä sieltä missä aita on matalin. Ihmedieetit ovat sitä. Paastoaminen (esim. porkkanamehupaasto)  ja syömisen lopettaminen on sitä. Jos ylipainoa löytyy, on hyvin mahdollista, että suhtautuminen ruokaan ja syömiseen ei ole kovin terve. Kyse voi olla jopa addiktiosta. Ja onhan se silloin paljon helpompi lopettaa se syöminen kokonaan tai pistää ruokavalio ‘ihan uusiksi’ laihdutuspirtelöillä. On paljon vaikeampaa syödä vähemmän ja usein. Se on kuin tupakoitsijalle antaisi muutaman henkosen vedettäväksi pari kertaa päivässä. Olo on, että millä sen pystyy kontrolloimaan, että ei vahingossa vedäkkään rekkalastillista ruokaa ja taas herkut päälle. Tiedän, se on vaikeaa. Se on helvetin vaikeaa. Tuntuu loppupeleissä helpommalta idealta vetää lounaaksi vaan se omena. Pienien annoksien syöminen on kuin saisi pikkusormen.. mutta haluaa viedä sitten koko käden.

IMG_20150116_105752

IMG_20150120_215441Vielä on matkaa dieetin loppuun..

Mutta se on uuden opettelua. Mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Itsensä kehittämistä. Kysy itseltäsi, että se mitä nyt teet ja miten laihdutat, että oletko valmis elämään niin lopun ikääsi. Laihtuminen ei ole vain lyhyt ajanjakso jonka jälkeen palataan entiseen. Eheiiiii, sanoisin jopa, että laihdutus on se helpoin osuus. Sen jälkeen kun olet laihduttanut tarpeeksi, alkaakin painonhallinta. Siis sinun tulee hallita se paino. Mahdollisesti lopunikääsi. Jos et jo laihduttaessa opettele uusia elämäntapoja joudut epäterveelliseen jojo-laihduttamisen kierteeseen.

Ja niukkakalorinen ruokavalio saa aineenvaihduntasi hidastumaan, mikä jälleen edesauttaa jojo-laihtumiskierteen syntymistä. Laihduttaminen on vähän sellaista puuhaa, että se kannattaa tehdä kunnolla ja asiallisesti tai sitten ei ollenkaan. Siinä ei oikein ole mitään muuta vaihtoehtoa. Mitä pidempään yrität erilaisia poppakonsteja ja et hyväksy sitä totuutta, että laihtuminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja pysyviä elämänmuutoksia, hukkaat vain aikaasi. Mieluummin keskity heti alusta asti tekemään kaikki oikein, niin saat aikaan tuloksia ja vieläpä sellasia, mitkä pysyvät.

IMG_20150116_153741

Rautaa & rakkautta,

Pauliina <3

14 Comments

  1. hanna sanoo:

    Allekirjotan oikeesti aikatavalla kaiken, ite sekottanu joskus muinoinaan kaikenmaailman dieeteillä sekä aineenvaihdunnan että päänupin ja nyt sit tehää damage controllia valmentajan kanssa kovalla kädellä. Molempiin. Onneks on mahti tyyppi ohjaksissa tällä hetkellä. On pakko sanoo että upeen duunin oot tehny ja just ajan kanssa opetellu ns elää uudellee :). Mäkin tuun pikkuhiljaa perästä ;). Lukenu jo pitempään mut vissii ekaa kertaa taian kommentoida, en oo ihan varma 🙂

    -Hanna
    http://laihdutusmatka2014.blogspot.fi/

    • Pauliina sanoo:

      Sama homma mulla tossa damage controllissa.. ja se on niin fyysistä kuin henkistä. En oo ollut mikään helpois keissi varmasti mun valmentajalle. 😀

      Kiva, saa kommentoida enemmänkin <3

  2. Sanna Latvala sanoo:

    Niin täyttä totta! 🙂 Itsekin sain koko viime syksyn kärsiä siitä, että pudotin reilun vuoden ajan painoa 1000-1200 kalorimäärällä. Ei ihmekään, että kymmenen kiloa tuli takaisin ropisten kun aloin syömään edelleen terveellistä ruokaa, mutta 1600kcal/pv. Sulta saa kyllä aina niin järki vinkkejä, että jos joku menee sun opeilla metsään, niin sitten niitä ohjeita ei vain ole noudatettu tarpeeksi hyvin! ;D

    http://pudotus.blogspot.fi

    • Pauliina sanoo:

      Hahaaa! totta! ;D

      Mutta joo, dieettejä ei ainakaan kannata aloittaa niillä pienillä kaloreilla. Sen pitää olla aina se vihoviimeinen ratkaisu (esim. ketoosi), mistä sitten palataan pikkuhiljaa takaisin, kun halutaan palata takaisin ‘vapaampaan syömiseen’. 🙂

  3. Jemina sanoo:

    Hei!!
    Olen seurannut blogia jo jonku aikaa. Itellä kertyny n. 30kg kiloja tässä kahden lapsen jälkeen. Oon ollu kova liikkumaan ennen, mut myös syömään paljon karkkia. Saatoin elää pelkällä karkkipussilla päivän enkä syöny muuta. 3vk sitte aloitin campridgekuurin ja se on toiminu mulle katkaseen tämän sokeririippuvuuden. Olo on hyvä, mut tiedän etten voi tällä jatkaa ja tarkotus onki lopettaa viikon päästä. Sitte alotan salilla käymisen ja mulle on räätälöity jo ruokavalio/saliohjelma. Nytki liikun, mut voimat ei taida riittää salilla ahertamiseen

    • Pauliina sanoo:

      Hienoa jos olet päässyt/pääsemässä eroon sokeririippuvuudesta. Tutkistelin hieman, että millainen tuo campridgekuuri on ja vaikuttaa ihan suhteellisen hyvältä verrattain muihin vallitseviin dieetteihin. Kunhan vain muistat lopettaa dieetin maltillisesti. Jos hiilihydraatteha on kuurin aikana ollut vähän, niin kuurin loputtua lisäile niitä vain pikkuhiljaa ruokavalioosi. HUOM. Siinä vaiheessa kun pikkuhiljaa lisäät hiiliohydraatteja, nälkäsi tulee olemaan todennäköisesti kovempi, kuin kuurin aikana. Väsymyksesi mennä salille voi myös johtua vähästä hiilihydraattien määrästä. Yritä ajan kanssa saada lisää hiilihydraatteja, joten laihdutuksen edetessä on sitten taas jotain, mistä nipistää kaloreita (proteiineista tai hyvistä rasvoista ei kannata ensimmäisenä nipistää).

      Kyllä ne voimat sitten palaavat. Yksi suuri tekijä siihen on yleiskunnon koheneminen. Alku on aina se pahin.

      Paljon tsemppiä! <3

  4. Kirsi sanoo:

    Paljonkos sulla on treenejä viikossa tällä hetkellä ja tuleeko niiden määrä paljonkin nousemaan dieetin edetessä? 🙂 Kysyisin vielä, et mitä mieltä oot lohesta, sopiiko se dieetti ruoaksi sen rasvaisuuden ja energiamäärän takia?

    • Pauliina sanoo:

      Tällä hetkellä 4 salitreeniä ja kolme lenkkiä Ja en tiedä vielä Koutsi on keksinyt mun päänmenoks. 😀

      Jooooo! Lohi on täynnä hyviä rasvoja ja täten ihanteellinen ruoka laihduttajalle. Mutta toki sillä on siis merkitystä, että minkä verran sitä ottaa lautaselleen per annos. Mutta ehdottomasti omega3 rasvahapot kehiin varsinkin laihdutuksen aikana. Avocado on myös loistava valinta. 🙂

  5. Taija sanoo:

    Allekirjoitan, maltti on valttia! Vaikka jonkinlainen “täyskäännös” ja ehdottomuus itselleni toimikin, eli pari kuukautta kaiken kirjaaminen ja hyvin hyvin puhtaalla ruuala olo, jossain vaiheessa vaan pitää palata jollain tavalla tavalliseen elämään ja ainakin itselleni tämä aikakausi, kun en ole punninnut ruokia ja olen yrittäny syödä tavallisesti “painoani halliten” on jossain mielessä paljon vaikeampi.

    Toisaalta taas välillä mietin, että kaikkia ruokajuttuja ei edes pitäisi miettiä näin paljon: Pitäisi vaan mennä takaisin siihen viikon ruuat kerralla jääkaappiin/pakkaseen systeemin ja elää enemmän muuta elämää.

    • Pauliina sanoo:

      Sama homma oli itsellä. Se toimii ja dieetilläkin osaan juurikin tämän ‘ehdottomuuden’ paremmin kuin esimerkiksi offikauden. Mutta yleisenä ohjenuorana on hyvä aloittaa maltilliseti, että e kävisi mitään pahoja repsahduksia saati sitten tilanne ajautuisi esimerkiksi syömishäiriöön.

      Sanos muuta! Itse teen aikalailla juurikin noin. Ei pää sekoa ja elämä ei pakonomaisesti pyöri ruuan ympärillä. Vaikka siis näin pikkubodarina se tottakai aina pyörii ruuan ympärillä, mutta niin kauan kun se ei ole ahdistavaa, niin kaikki on hyvin. Tärkeintä on vaan löytää ne tavat ja jutut, mitkä itselleen toimii parhaiten. 🙂

  6. Kiiu sanoo:

    Pauliina, pelkkää asiaa taas! Kirjoitat mahtavaa blogia, olet fiksu nuori mimmi ja kehitystäsi on ilo seurata

  7. Elina sanoo:

    Satuin vahingossa blogisi pariin. Mukava, että kirjoitat ns. realistisesti. Itsekkin olen lähtenyt liikkeelle nollasta, piristävää lukea jotain mihin voi samaistua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *