Rentouttava viikonloppu
11.12.2013
Chili Con Carne
14.12.2013
Show all

Perusaineenvaihdunta

Laihduksen 101, part 1.

Kerron tänne myös ihan simppeleimpiä juttuja, mitkä liittyvät laihduttamiseen.. koska itselleni tää alkaa oleen jo aika selvää pässinlihaa, niin en enää osaa ajatella, että mitä joku toinen ei saata asiasta tietää. Joten aloitetaan siis ihan alkutekijöistä.

Ihmiselle on peruskulutus, perusaineenvaihdunta. Toisinsanoen, että paljonko kulutat kaloreita päivän aikana, ihan vain olemalla ja elämällä (ruoansulatus, elintoiminnot jne..). Siihen sitten tulee lisää kulutettavaa sen mukaan, kuinka aktiivinen päivän aikana olet. Jos syöt tämän määrän yli kaloreissa, lihot, jos syöt ali, laihdut. Liikunnalla saat tehtyä itsellesi ns. lisää armonaikaa ja muutenkin ihan yleisen aktiivisuuden vaikutukset huomaa kulutuksessa heti.

Esim. minun ihan peruskulutus on tällähetkellä alle 1500 kcal / vrk

Mutta lisäämällä tämän minun nykyisen liikunnanmäärän kuvioon, se onkin vähän yli 2500 kcal / vrk

Eli huomaa, kuinka liikunta tukee laihtumista. Tai ihan vaan sitte vaikka sitä, että ei liho. Tuo 1500 kaloria ei meinaan ole mikään päätähuimaava määrä ruokaa. Riippuu tietysti, että mitä syö.. mutta itse sain juuri n. 500 kaloria täyteen ihan perus terveellisellä ruisleipäkaurapuuromehukeitto -aamupalalla.

Tuolla voit laskea oman kulutuksesi:

perusaineenvaihdunta – laskuri

Nuo on tottakai viitteellisiä nuo luvut, mitä nämä netin laskurit antavat ja kannattaa kokeilla pariakin erilaista laskuria ja ottaa niiden keskiverto summa. Tottakai tuohon lukuu vaikuttaa työsi, päivittäinen aktiivisuutesi jne. Mutta saa sellasen suurinpiirtein kuvan luvusta.

Tämä kuva vääntää hienosti rautalangasta homman ytimen. Eli voit vetää päivässä pari rasvapommia ja kärsiä nälästä/lihoa, tai sitten voit vetää napasi täyteen terveellistä ruokaa, kuitenkaan lihomatta.
Kasvikset on loistava tapa huijata olo kylläiseksi (ja lautanen näyttämään täydemmältä).

Oikeinsyöminen vaatii opettelua. Ihan sen, että opettelet kaloritietoutta, osaat rakentaa niistä toimivan ratkaisun koko päiväksi ja saat vielä kaikki tarvittavat vitamiinit, hivenaineet, kuidut ja proteiinit kasaan. Niin ja ruoan pitäisi vielä maistuakkin hyvältä ja olla joka päivä vähän erilaista!

Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa enemmänkin, suosittelen palkkaamaan ravitsemuksen ammattilaisen edes joksikin aikaa, jotta saisit rakennettua päivittäiset ruokasin mahdollisimman monipuolisiksi, jotta erilaisilta puutostiloilta säästyttäisiin. Itse laihduttamien voi tehdä ‘onnettomaksi’ ja väsyneeksi, mutta kun siihen vielä lisää esim. vitamiinipuutoksen, voi alkaa oikeasti lähtemään tukka päästä. Ja pienen kalorimäärään on aikamoista kikkailua saada kaikki tarvittava kasaan.

Laihtuminen on periaatteessa helppoa hommaa, mutta varsinkin pari viimeistä kiloa voi vaatia vähän enemmän. Usein laihdutuksen alku on oikeasti vain pelkkää poskille läpsyttelyä, eikä juurikaan hankalaa. En halua siis pelotella liikaa, että laihduttaminen olisi vaikeaa! 😀

Toimiva aineenvaihdunta 🙂
Se, että aineenvaihdunta on kunnossa, on erittäin tärkeää. Syö säännöllisesti, juo tarpeeksi vettä, nuku riittävästi ja harrasta liikuntaa.  Eli syömättä oleminen ei todellakaan laihduta, koska silloin aineenvaihduntasi toimii paljo hitaammin, kun ei ole mitään sulatettavaa ja et myöskään siis juurikaan kuluta mitään. Alkoholi saa kehon rasva- ja nestetasapainon päiviksi sekaisin ja esim. kun yön pikkutunneilla syöt sen rasvaisen pitsan, kehosi on liian kiireinen pilkkomaan alkoholia, joten se pitsa varastoituu suoraan rasvana kehoosi. Eli kannattaa tehdä fiksuja ratkaisuita, jos tosissaa haluaa itselleen sen unelmiensa vartalon 🙂
P.S. lihaskuntoharjoittelu on erinomainen tapa nostaa peruskulutuksen määrää, koska lihakset kasvavat nimennomaan levossa. Eli kun nostelet tunnin painoja salilla, niin kehosi tekee töitä edelleen kun vain makaat kotona laakereillasi. Plus mitä enemmän sinulla on lihasmassa (lihas painaa enemmän kuin läski), sitä suurempi on peruskulutuksesi, hence sitä enemmän saat syödä.
Siinä lepää 2kg läskiä ja 2kg lihasta. Eli voit ymmärtää kuinka erilaiselta kaksi samanpainoista ihmistä voi näyttää, jos toinen harrastaa aktiivisesti lihaskuntoharjoittelua ja syö oikein ja toinen, no.. ei. Eli paino ei yksistään kerro ihmisestä mitään. Maailmassa on mm. paljon ns. lihavalaihoja ihmisiä, eli he eivät paina juuri mitään, mutta ovat löllöjä ja lössöjä selluliittimammoja, mutta neuroottisesti uskovat vain sitä vaa’an lukemaa, että joo-o, hyvältä näyttää. Muutenki naiset eritoten saisivat chillata enemmän sen painon lukeman kanssa ja mennä oikeasti kaikessa rauhassa sinne salille repimään niitä rautoja ja ei pelätä sen painon nousevan. Kun ei ole paha juttu jos paino nousee lihasmassan takia 😀 Teen oman postauksen myöhemmin tästä aiheesta, koska on siittä enemmänkin avauduttavaa! 😀

4 Comments

  1. Anonymous sanoo:

    Pakko kysyä, että käytitkö mitään lisä-aineita laihdutuksen alussa, kuten greentea kapseleita tai protsku jauhoja? Onko niistä oikeasti mitään hyötyä?
    Mutta wow mikä muutos, olet inspiraatio monille painon kanssa kamppaileville nuorille naisille! 🙂

  2. Juu käytin ja kaikki mahdolliset koklasin. Vihree tee kapselit on hyvä boosti aineenvaihdunnalle ja protskujauheita kannattaa ehdottomasti käyttää, jos salilla käy painoja nostelemassa. Alussa kannattaa protskujen ja hiilareiden suhde olla 1:1 ja myöhemmässä vaiheessa kannattaa käyttää mahdollisesti isolaattia, eli protskujauhetta, missä ei hiilaria ole.
    Itse aloitin laihduttamisen ateriankorvikkeilla.. olihan se vähän haastava alussa, mutta painoa lähti nopeasti pois, mikä tuo rutkasti motivaatiota jatkaa hommaa! 🙂 Mitään laihdutuskapseleita en lähtisi suosittelemaan kylläkään.

  3. bansku sanoo:

    Ihan mahtavan työn olet tehnyt! Onnea!

    Miten pitkä muuten olet ?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *