Miksi fitnessbuumi on mielestäni hyvä asia nuorille tytöille
26.4.2015
Se tunne kun treeni kulkee!
28.4.2015
Show all

Reverse dieting?

Eli mikä ihmeen reverse? Suomeksi sanottuna käänteinen dieetti. Pähkinänkuoressa: reverse dieetti on dieetin (ja varsinkin todella tiukan dieetin) jälkeen paras tapa lopetella dieettiä ja pikkuhiljaa nostaa kalorimäärä.

Dieetti hidastaa aina aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa (sitä enemmän mitä pidempi ja vaativampi dieetti on), jonka seurauksena kroppa imaisee itseensä kaikki mitä syöt kun lopetat dieetin. Jos ennen dieettiä on pystynyt syömään vaikkapa 2500 kaloria lihomatta, niin dieetin jälkeen samaa määrää ei todellakaan pysty heti syömään. Kaloreita tulee lisätä askel askeleelta, samoin kuten dieetillä kaloreita pudotetaan askel askeleelta. Aineenvaihdunnan taso kyllä nousee kun ruokaa lisätää, mutta liian malttamaton ja nopea lisäys tarkoittaa valitettavasti sitä, että sitä nopeammin myös rasvaa kertyy. On hyvin yksilöllistä ja tapauskohtaista, että kuinka nopeasti ja millaisia määriä ruokaa tulisi lisätä. Jos aineenvaihdunta on todella mennyt retuperälle, on hyvä tehdä reverse todella hitaasti. Reverseä ei juurikaan kannatta suunnitella etukäteen vaan edetä painon muutosten mukaan. Jos painoa tulee heittämällä lisää, edetään liian nopeasti. Jos taas paino edelleen putoaa, voi ruokaa lisätä reippaammin. Kun paino on ollut aina muutaman viikon samassa, voi ruokaa jälleen lisätä jne.

IMG_20150426_185600Saa nähdä miten itsellä reverse menee ja miten polla kestää 😛

Reverse dieetti on aika raju kokemus, sillä dieetin jälkeen kroppa on hyvin vastaanottavaisessa tilassa ja nälkä on suuri. Useimmat sanovat nälän olevan reversellä suurempi kuin itse dieetillä. Kilpailijat muun muassa kertovat, että kisojen jälkeen nälkä voi olla jatkuva vaikka söisi niin paljon, että tuntuu että vatsa halkeaa. Mutta varsinkin kisailijoilla on se riski, että jos nälälle antaa valtaa, imppaa hitaalla käyvä kroppa kaiken itseensä ja kilpailija voi yhtäkkiä pullahtaa kisojen jälkeen vaikkapa 10 kiloa.. miehet jopa 30kg. Sama se on kenellä tahansa joka treenaa tavoitteellisesti tai tekee rankan dieetin (huom! syy miksi hömppädieetit eivät toimi!). Jos dieetin jälkeen palataan suoraan siihen, että syödään reilusti yli kulutuksen ja kaikki aerobinen jätetään samalta istumalta pois, voi tarve uudelle dieetille tulla hyvinkin pian.

IMG_20150415_205700Haisuli sen sanoi! Reverse on kaiken sen ajan ja vaivan arvoinen juttu. Metallisydän -blogin Jari oli kyllä sitä mieltä, että Haisuli on vaan laittanu mun teehen laksatiivia.. 😀 😀

Jossain sanottiin, että reverse todella mittaa motivaation, sillä kun nälkä on kova mutta vaakalukema ei muutu ainakaa alaspäin, voi luonnollisestikkin usko olla pian koetuksella. Toivottavasti nyt edes suhteellisen nopeasti tulisi treeniin lisää pontta ja lihaksiin painetta, niin motivaatio pysyisi yllä. Toki onhan se ainakin näin naisena ihan motivoivaa, että reversellä estetään se yhtäkkin pullahtaminen. Kyllä nytkin kroppaan tulee nesteitä, mutta sinällään varsinaista lihomista ei tule tapahtumaan.

Tilasin lisää noita Walden Farmsin tuotteita. Vielä kun ei pääse syömään bulkkityyliin vaan kaloreita tulee tarkkailla, niin tälläiset dieettijutut ovat todella tarpeen! 😀

IMG_20150418_115935

IMG_3717Oli ihanaa saada rahka ja puuro takaisin ruokavalioon! Niistä myöhemmin lisää. 😛

8 Comments

  1. Emmi sanoo:

    Mietin tässä mikä sun tavoite on kun ensin syöt plussalla, sitten alat dieetille, sitten taas nostetaan kaloreita? Mitäs seuraavaksi?:o en tarkoita pahalla, jos siltä kuulosti! Ihmetyttää niin heräsi vain kysymys:) hatunnostot sulle!

    • Joo en ottanut pahalla, tää on kieltämättä tosi outoa tää bodymaailma. 😀 Eli sitä tehdään siis oikeastaan aina. On rakennuskausi, jolla tehdään lihasta. Silloin pitää olla plussakaloreilla joten tulee myös lihasten ohella rasvaa. Sitten dieetillä rasva poltetaan pois. Tätä jatkuu sitten niin kauan kun haluaa kehittyä ja kasvattaa lihasta. Offin ja ja dieetin painoero toki tasoittuu ajan myötä.. minulla meneekin tässä projektissani todella paljon kauemmin kuin ihmisellä, kuka aloittaa lihasten rakantemisen jo valmiiksi hoikasta kunnosta. Minun täytyy ensin päästä siinne normaalipainoon. 🙂

      Mutta niin siis kaikki kisaajatkin tekevät, on kisakautta, dieetti, offia. 😀 Eli samaa teen kun treenaan tavoitteellisesti, vaikka en ainakaan vielä kisalavoille tähtää. 🙂

      Ja vastaus kysymykseesi: saada hitosti pihviä!! 😀

  2. tiippa sanoo:

    Eikö sun tilanteessa olisi hyötyä välillä olla ihan +-0 kaloreilla? Laitoit tänne aiemmin kehonkoostumustuloksia ja jos on jo hyvin lihasmassaa, mutta korkeat rasvat, niin varsinkin naisilla se bulkki on hyödyiltään jopa miinuksen puolella dieetin jälkeen. Siis sen lihasmassan suhteen. Sen dieetiin kun pitää olla aika paljon miinuksilla ja pitkä, jos niistä rasvoista haluaa joskus eroon. Bulkki on aina vähän arveluttava ratkaisu naisella, jos rasvat on jo muutenkin kolmessakymmenessä. Mulla itellä oli aika samanlainen kehonkoostumus Inbodyn mukaan syksyllä kuin sulla maaliskuussa ja oon viimeisen puolen vuoden aikana tiputtanut Inbodyn mukaan noin 2 kg rasvaa ja saanut lihasmassaa 1,5 kg lisää ja proteiinimassa kasvoi 0,5 kg, ilman bulkkia. Paino oli 100 gramman tarkkuudella sama syksyllä ja keväällä. Myös pihtimittaus osoittaa rasvojen tippuneen. Pointtini on kai se, että korkeilla rasvoilla hyvin toteutettu treeni + ruokavalio tukee kehonkoostumuksen muokkaamista vaikkei bulkille alakaan. Vaikka käytin vain itseäni esimerkkinä, niin ei tämä ennenkuulumatonta ole, vaan ihan mahdollista. Lihastohtorilta (kiitos Lihastohtorille) olen neuvoja ottanut käyttööni paljon ja ne kyllä toimii.

    • Nyt ollaankin/mennäänkin koko kesäksi plusmiinusnollaan 🙂 Mutta sinnehän ei suoraan ketoosista mennä vaan askel askeleelta. En mä nyt olekkaan bulkkia vetämässä seuraavaksi, vaan nyt hetki plusmiinusta ja sitten taas uusi dieetti. Nimenomaan nyt ei ole järkevää olla pitkää aikaa miinuksilla, ettei liikaa lihaskatoa tule. Dieetti tehdään tällä kertaa siis kaksiosaisena. 🙂

      Viimeksi tein pitkän dieetin ja se ei ollut paras mahdollinen ratkaisu. Mulla painaa aika paljon toi pitkä laihduttaminen takana ja homma ei mee ihan ku normipulliaisella. 😀

      Mutta siis kyllä, oot oikeessa että ei nyt mitään bulkkia, tietenkään. 🙂

      Lihastohtori on muuten eri siisti jätkä!

      • tiippa sanoo:

        Oke! 😀 Tarkoituksena ei todellakaan ollut tuolla viestilläni arvostella sun kehonkoostumusta, jos sellainen olo tuli, itellähän on lähes samat! Ihan vaan aidosti ymmärsin väärin, että tavoitteena on taas bulkki reversen jälkeen 😀 Sitä lukee niin monia blogeja täältäkin portaalista, ettei todellakaan kaikkea muista, mitä kukakin bloggaaja on kirjoitellut tavoitteistaan aiemmissa postauksissa yms. 😉 Mukavaa vappua ja hyviä reenejä!!!

        • Jooo siis nou hätä en ottanutkaan niin! Kyllä tässä bodymaailmassa on tottunut siihen, että noista asioista puhutaan ihan suoraan! 😀 Ja toi on muuten varmaan niin totta.. sitä itekkin unohtaa myös, että mitä sitä on taas oikein höpötellyt. 😀

          Kiitos ja samoin! 🙂

  3. NN sanoo:

    Pakko sen verran tuosta hiilarittomasta kysyä, että kuinka paljon sulla sitten kertyi kaloreita päivässä? Eikö ollut rahkaa eikä puuroa ollenkaan? Apua, mitä sitä söis aamupalaks jos ei sais syödä kumpaakaan 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *