Jose got them tacos!!
2.9.2014
Viikonlopun urheilumessut
10.9.2014
Show all

Salietiketti

Jo hieman kokeneempana salillakävijänä kirjoitan tänne muutaman virheen, minkä varsinkin aloittelijat saattavat vahingossa tehdä. Kun lyödään tila täyteen erilaisia ihmisiä, laitteita ja hilivitkuttimia, niin sitä kaaosta on pakko pystyä hallitsemaan jotenkin ja siksi on tärkeää pelata sääntöjen mukaan.

Tämä kuva kertoo sen, mistä sain inspiraationlähteeni tähän tekstiin. Painot eivät ole minun ja tuolloin olin ainoa, kuka oli salilla.

20140825_101536

 Eli, numero uno. Se tärkein sääntö:

Muista laittaa painot takaisin paikoilleen. Jos laitat prässiin, kyykkyyn, mihin tahansa kiekkoja, niin ole hyvä ja ota ne sarjasi jälkeen pois laitteesta. Tämä tuntuu olevan todella yleinen virhe varsinkin naisten keskuudessa. Miehet, ketkä käyttävät varsinkin isoja painoja, usein tajuavat ottaa ne painot pois käyttönsä jälkeen. Tosin niitäkin on sattunut, että hermot riekaleina ja sormet muusina olen dieetillä taistellut isoimpien kiekkojen kanssa, kun joku mörkö on ne roinaraivoissaan laitteeseen riuhtonut ja sitten siihen jättänyt.

Screenshot_2014-03-25-07-58-06

Huom. tästä virheestä todellakin tunnistaa aloittelijan. Jos et laita painoja takaisin paikalleen, älä ihmettele jos saat paheksuvia katseita osaksesi.

Screenshot_2014-03-31-05-00-21-1

2. Neuvo vain jos todella koet sen tarpeelliseksi

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta on todella hyvä auttaa toista, jos näet, että nyt toinen tekee liikkeen niin väärin, että kohta pitää alkaa lanssia soittelemaan. Itsekkin joskus oikein tekisi mieli kysyä neuvoa kokeneemmilta tyypeiltä, mutta en kehtaa häiritä. Neuvominen on siksi myös vähän hankalaa, koska toinen saattaa kokea sen loukkauksena ja niin, että kritisoit häntä. Plus samalla siinä häiritsee toisen treeniä. Usein kyllä saleilla on mukavan avoin tunnelma ja jutella voi treenin ohessa niitä näitä. Kyllä sulkeutuneen ja treeniinsä uppoutuneen ihmisen sitten huomaa ja osaa näin olla häiritsemättä.

Screenshot_2014-05-15-20-57-38-1

Itseäni inhottaa jos joku tulee pätemään minulle treenini aikana. Meidän salilla käy eräs tälläinen mieshenkilö. Joskus kerroinkin kuinka hän teki analyysiä kropastani ja aina tuli neuvomaan minua, että miten treenata. Voi pappa, kun minulla on ihan jo maailman paras PT käytössäni ja hän tietää dieettini ja massakauteni ja on suunnitellut saliohjelmani, mitkä käymme aina yhdessä läpi. Että pappa on hyvä menee vetään lisää roinaa ja lyömään päätänsä seinään niin ne haukkarit kasvaa taas.

Hups.

Mutta kehua ja auttaa saa, jos se on todella tarpeen! 🙂

Screenshot_2014-06-18-16-36-05-1

 3. Älä varaa laitetta liian pitkäksi aikaa tai ainakin päästä toinen vuorottelemaan kanssasi

Laitteet eivät ole istumista ja lehden lukemista varten. Tee sarja, nouse ylös ja päästä tarvittaessa toinen tekemään sarjan laitteelle kun itse lepäät.

Mutta jos sarjasi vaatii jatkuvaa laitteella oloa, esim treenaat jo valmiiksi kaverin kanssa tai teet supersarjoja, niin esitä asia ystävällisesti. Mutta silloin sinulla on kaikki oikeus “omia” laite. Mutta jos selkeää syytä ei ole, älä haali laitetta turhaan.

4. Palauta tavarat sinne mistä otitkin ne

Vie lämmittelypainot paikoilleen, kun olet tehnyt sarjasi niillä. On turha rohmuta jalkoihisi monia eri painoja, jos et käytä kaikkia juuri sillä hetkellä.

 Meidän salilla on mysteeriset 4kg:n käsipainot. Ne ovat joka toinen kerta paikoillaan ja joka toinen kerta ties missä. 😀

Eli, palauta kaikki omille paikoilleen.

5. Don’t be the creepy guy

Screenshot_2014-04-09-21-13-38-1

Ei-niin-viehettävät keski-ikäiset miehet, mulla ei valitettavasti ole mitään daddy issues, joten en tarvitse teidän tuijotuksia. Ja harva nainen oikeasti siitä nauttii, että kesken treenin joku tuijottaa häntä salin nurkassa hakkaamassa tattiaan. C’moon son!

6. älä rohmua penkkejä turhaan

Penkit ja tuolit ovat treenaamista varten, ei juomapulloja ja saliohjelmia. Tai #beastmode #salilekasalilvikamullontissisvika tsättäilyä varten.

 7.  Ja siitä puheenollen: älä tule salille tekstaamaan/ kikattamaan/ arvostelemaan muita

Screenshot_2014-04-15-08-31-11-1

Kovaa treenaavat ähisevät, puhisevat ja näyttävät hassuilta. Kyllä, get over it. Kaikki treenaa niin kuin treenaa, näyttää siltä kuin näyttää ja käyttää just sellaisia salireleitä, kuin haluaa. Keskity siihen omaan treenisi äläkä häiritse muita.

Ei muuten, mutta kun treenatessa erittyy niin paljon adrenaliinia että pelkään että vahingossa heitän jotain hempukkaa painolla päähän jos menee liian ärsyttäväksi… 😀

Screenshot_2014-03-29-18-06-48-1

ELI:

Screenshot_2014-06-17-22-13-48-1

5 Comments

  1. Miru sanoo:

    Niin asiaa!!! 🙂

    • Pia sanoo:

      Nää oli hyviä juttuja! 🙂 Näitä painoja näkee kyllä aina missä sattuu. Välillä on tullut mulkoiltua kauankin (ja aivan turhaan!) että uskaltaako sitä mennä prässiin kun painot on valmiina laitteessa…:D Ps. Oon se tyttö kuka kerran tuli moikkaan, kun olitte smithillä treenailemassa, oli kiva nähdä! 🙂

  2. shopittia sanoo:

    Hei jee, läpäisin testin! 😀 tosin… kyllä mä sua kyyläisin salilla,jos näkisin ;D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *