Hacki tutuksi, osa 3
7.6.2015
Kun omakehu haisee liikaa
10.6.2015
Show all

Syömisen suunnittelu – avain painonhallintaan?

 

Se asia, jonka olen itse havainnut äärimmäisen tärkeäksi osaksi painonhallintaani, on syömisen tarkka suunnittelu. Okei, Koutsi määrää makrot ja saan ruokaohjelman häneltä, mutta on täysin itsestäni kiinni pysyä suunnitellussa. Itse ostan, valmistan ja syön ruokani. Kun kaupasta ostaa kotiin vain ns. sallituja ruoka-aineita ja miettii tarkoin etukäteen jo muutaman päivän ateriat, lipsumisen riski pienenee huomattavasti.

IMG_4366

Itse käyn kaupassa kaksi kertaa viikossa. Teen tarkan ostoslistan ja kaupassa tarkista, että tuotteissa on sellaiset päivämäärät, että voin valmistaa niistä ruuat muutamaksi seuraavaksi päiväksi. Kun kotoa ei yksinkertaisesti löydy muuta kuin valmiiksi tehtyä ruokaa oikeilla makroilla, ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin pysyä makroissa.

IMG_20150607_121532*Guestbar löytyy laukusta aina. Ei pääse nälkä ottamaan niskaotetta.

Tässä tärkeäksi asiaksi nousevat myös siis eväät. Kun töihin ottaa itsetehdyt eväät, ruokavalio usein pysyy paljon parempana. Sitä paitsi kaupasta ostetut eväät tulevat loppupeleissäi ihan hirveän paljon kalliimmaksi. Ja jos nälkä on ruokatauon kohdalla ja suuri ja verensokerit alhaalla, on paljon vaikeampi jättää se suklaapatukka sinne kauppaan. Jos siis haluat kaipaat apua painonhallintaasi, suunnittele syömisesi, käy vain muutaman kerran viikossa kaupassa ja tee aina kerralla muutaman päivän ruuat etukäteen.

Myös herkkupäivät kannattaa suunnitella tarkoin etukäteen. Jos herkkupäivät ovat sattumanvaraisia, voi mopo lähteä pian käsistä. Tee itsellesi selkeä sääntö, että kuinka usein sallit itsellesi herkkuja ja kuinka paljon. Jos tavoitteena on laihtua, ei herkkupäiviä kannata pitää turhan usein. Mutta hillitty herkuttelu silloin tällöin tekee laihduttajallekin hyvää. Mieli ja keho virkistyy.

Laihduttaja Pauliina Rantanen_01Kuntosalitreenaus on laihduttajalle loisto valinta! (Valokuvaaja Rami Marjamäki, www.prokuvat.fi)

Suunnittele, syö, solakoidu! 🙂

2 Comments

  1. Johanna sanoo:

    Kiitos hyvistä vinkeistä! Olen itsekin todennut että etukäteissuunnittelun myötä on terveellisesti syöminen paljon helpompaa. Sitten kun sen vielä toteuttaisi käytönnössä.
    Itsellä ollut hyviä ja todella huonoja vaiheita laihduttamisessa. Kerran olen jo 30 kiloa pudottanut, mutta kaikki ja vähän lisää on tullut takaisin. Nyt parin viimeisen vuoden aikana olen kärsinyt myös ajoittaisista ahmimiskausista. Ylipainoa tällä hetkellä 40 kg. En tiedä miten pääsisin taas hyvään vauhtiin laihduttamisen kanssa. Olen jotenkin todella epätoivoinen tällä hetkellä, enkä tiedä mistä aloittaa. Olen oikeasti kokeillut KAIKKEA: painovartijat, superdieetit, karppaus, pt-valmennus. Aina epäonnistun. 🙁 Ja tuntuu että koko elämä menee hukkaan kun päässä ei pyöri kuin laihdutus, syöminen ja herkut. Mutta iso kiitos blogistasi. <3 Se antaa ajoittaista toivoa siihen että ehkä minäkin vielä jonain päivänä onnistun. Olet ihan huikea! Ja vielä kommenttina Me Naiset lehtijuttuusi. Mielestäni kannen otsikko oli erittäin osuva. Se tuli eräänä aamuna hyvinkin todistettua, kun itse seisoin suklaapatukoineni kassajonossa ja edelläni oli paikalliset juopot hakemassa ensimmäisiä aamukaljojaan. Molemmat siis heti aamusta tyydyttämässä riippuvuuksiaan. Minä sokeria ja juopot alkoholiaan. Oli aika pelottava ajatus että kuinka samanlaisia tässä ollaan…

    • Sepä se onkin, että millä sen mielen saa siihen hommaan mukaan. Kun on tarpeeksi monta epäonnistunutta dieettiä takana, mieli luovuttaa helposti jo toimivienkin laihdutuskeinojen kohdalla. Yritä saada mielesi kuntoon ja usko itseesi. Kun motivaatio ja usko itseensä on kohdallaan, ei siihen tarvita kuin periaatteessa se nyrkkisääntö, että syö vähemmän kuin kulutat. 🙂

      Kiitos ihana! <3 Samaistun ihan kympillä.. ne fiksit oli vain saatava.. Ja siksi laihduttamisen aloittaminen onkin se vaikein. Mutta siitä kun pääsee, niin vain taivas on rajana! 🙂 Vierivä kivi ei sammaloidu <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *