Powerhouse Gymin avoimet ovet!
9.9.2015
Onnea ympäristöstä <3
14.9.2015
Show all

Tavoitteiden asettaminen

Otetaan nyt esimerkiksi laihtuminen, koska se on niin vahva osa blogiani ja sen sisältöä.

Moldiv_1414170784788

Kun päätät aloittaa laihduttamisen, ehkä suurin ongelma heti alkuun on tavoitteiden asettaminen ja niiden aikatauluttaminen. Tavoitteita ei osaa ehkä konkretisoida ja aikatauluttaminen tuntuu riskaabeliltä. Minulla on tähän ongelmaan ratkaisu!

Pilko kokonaistavoitteesi pieniin osiin. Jos puhutaan vaikka niinkin suuresta laihdus-urakasta kuin mitä minulla oli, on aika mahdotonta kuvitella itsensä yli 40kg pienemmäksi. Se vaan ei mene mitenkään yksiin nykyisen minäkuvasi kanssa. Siksi todella moni aika isokin ihminen yleensä sanoo tavoitteekseen suhteellisen pienen kilomäärän, koska se tuntuu realistisemmalta saavuttaa. Yli satakiloisen naisen on varmasti vaikea yrittää kuvitella joskus painavansa esimerkiksi 60kg.

File 11.9.2015 12.04.52

Aseta siis pienempi tavoitteita. Pienille tavoitteille on myös helpompi asettaa aikatauluja ja deadlineja. Ota esimerkiksi alkutavoitteeksi pudottaa 3kg ja ota takaraksi, että nuo kolme kiloa pitää olla poissa kuukauden päästä. Kuukauden päästä tee uusi tavoite. Näin minäkuvasi tulee paremmin mukana ja voit pitää tavoitteesi realistisina ja mielekkäinä. Usein kun peilikuva alkaa miellyttämään, on lähellä sitä tavoitetta, mihin alunperinkin ehkä haluttiin päästä, mutta sitä ei uskallettu tavoitella.

Minunkin on nyt vaikea kuvitella itseni super timmiksi mimmiksi! Siksi keskityn ensin tähän dieettiin ja sitten taas dieetin jälkeen katsotaan kohti seuraavia tavoitteita. Asia ja välietappi kerrallaan. 🙂

File 11.9.2015 12.05.22Treenihousut: House of Brandon

Miltäs kuulostaa? Asettaako joku heti itselleen jonkin pienen valitavoitteen? Tätä käytäntöä voi soveltaa myös muihin asioihin. Vaikka kesätyöpaikkaa hakiessa voi aloittaa sillä, että tämän vuoden loppuun mennessä on lähettänyt tietyn määrän hakemuksia jne. 🙂

8 Comments

  1. Veera sanoo:

    Oot kyllä upea. Miten tuollaisen pyllyn saa?! 😀

  2. Mari sanoo:

    Mua jotenkin pelottaa asettaa sitä tavoitetta, koska jos en saavutakkaan edes sitä, niin olen epäonnistunut ja petyn itseeni. Luulen, että tunnistat tämän ajatusmallin?

    Toisaalta. Mä oon nyt päättänyt laihtua ja oon ilmeisesti jopa jo vähän laihtunutkin, koska huomasin eilen, että mun naama on laihtunu ja mun jalat tuntuu laihemmilta. Harmi vaan, että maha ei 😛 Mutta sivuseikka koko maha.

    Aikoinaan laihduin kerran laskemalla kaloreita ja Keventäjissä oli sellanen sääntö, että paino punnittiin vain maanantaisin ja vyötärönympärys mitattiin kerran kuussa. Niinpä päätin ma, että teen puntarin kanssa silleen kuin sillon aikoinaan ja mä luulen, että se edesauttaa henkisesti saavuttamaan joka viikko jonkinlaista pientä edistystä. Toivottavasti. En tiedä romahtaako maailma, jos nyt tulevana ma paino ei olekaan liikkunut mihinkään. Jotenkin näistä luvuista ei saisi ressata silti liikaa. Yritän ajatella, että aivan sama mihin se paino liikkuu, kunhan minä ite liikun!

    Nimimerkillä voisko askelkyykyt lopettaa olemasta. Vihaan. Voitko tulla opettaa mulle tänne Turkuun askelkyykkytekniikkaa?

    • Tunnistan ja tuo ajatusmalli täytyy vain rikkoa. Se miten ajattelet jonkin asian menevän, on usein se miten se asia sitten menee.. tiedätkö? Jos alat pikkuhiljaa uskottelemaan itsellesi, että pystyt siihen (fake it till you make it) niin pian alkaa oikeasti tapahtumaan suuria muutoksia niin mielessäsi ja kropassasi. Itse olen täysin hurmioitunut kirjasti “Menestys & onnellinen elämä”. Siinä kerrotaan juuri tuosta ajatusmallien voimasta. Suosittelen lukemaan! 🙂

      Hhahaha! Itsekkin vihaan askelkyykkyä! 😀 Mutta ajattele sitä kasvavaa pebaa 😉

  3. Pennie sanoo:

    Moikka! Olen lukenut blogiasi ehkä puolisen vuotta, mutta olet sinkoutunut heti motivaattorieni kärkijoukkoon. Monet postauksesi löytyvät selaimen kirjanmerkeistä “motivaatio”-kansiosta ja palaan niihin aina kun usko omaan projektiin alkaa loppua :).

    En ole tai ole missään kohtaa ollut itse ylipainoinen, mutta kiikkunut siellä normaalin (BMI:llä laskettuna) painon keskivaiheilla ja yläpäässä. Haluaisin pömppömahan ja reidet pois. Painolla sinällään ei ole mitään väliä, ehkäpä jotain -5-8kg toivoisin . Se vaan tuntuu ihan mahdottomalta! Olen useasta yrittänyt ja jäänyt aina samaan kohtaa jumiin! Nytkin olen kolmatta viikkoa tasan samoissa lukemissa ja se syö motivaatiota todella paljon. Osaan mielestäni laskea kalorit oikein, syön nyt semmoista 1300kcal luokkaa, kun enemmällä ei ole mitään tapahtunut. Olen siis hyvin pieni kokoinen (152/48 ja 25v). Voiko tuokin olla tällaiselle kääpiölle liikaa o_O? Liikun lähes päivittäin (jalkapalloa, lenkkeilyä). Monta kertaa on käynyt niin, että saan kyllä kertyneet pari kiloa pois, mutta tähän neljäkasiin aina tyssää. Hemmetti…. Mihin asti täytyy olla vain sitkeä ja milloin miettiä missä menee vikaan?

    Tiedän, ettet mikään PT ole tai ilman tarkeampi tietoa pysty paljon vastailemaan, mutta jostain syystä halusin juuri sulle tästä avautua :D. Toivottavasti et pahastu, kun valjastan kommenttiboxisi tällaiseen käyttöön. Ilman sun juttuja olisin varmaan luovuttanut jo kauan aikaa sitten. Jatka samaan malliin, oot super ^^.

    • Ihana! Voi että miten ihana kommentti! sitä enemmän saat syödä-> sitä helpompi sen jälkeen polttaa rasvaa.

      Saatan ehkä joskus ollakkin pt, niin tämä on oikein mieluisaa puuhaa! 😉 😀

  4. Emmye sanoo:

    Sun blogia on aivan mahtava lukea, kun täsä saa aina uutta draivia omaan tekemiseen. Minulla on juuri itselläni laihdutusprojekti käynnissä, olen reilusti ylipainoinen ja tavoitteena terve keho ja normaali paino. Olet minulle tällähetkellä esikuvana ja ihailen sinua ja sitä kuinka olet saanut muutoksia aikaan 🙂 kiitos siis siitä, että luot motivaatiota meihin muihinkin sekä jaat oman tarinasi ja osan elämääsi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *