Kaasoesittely!
12.8.2016
Uusavuton Helsingissä
29.8.2016
Show all

Miten saada tunteja lisää päiväänsä?

Onko ajanhallinta sinulle tuttu käsite vai jotain, mihin vielä tarvitsisit hieman petrausta?

Kun miettii, että jokaisella meillä on saman verran tunteja vuorokaudessa, niin miksi toiset saavat enemmän aikaan? Miksi toisen vuorokausi tuntuu olevan viikon pituinen, ainakin jos hänen aikaansaannoksiaan katsoo.

Kyse on ajanhallinnasta. Siitä, että miten aikataulutat ja priorisoit elämäsi. Ajanhallinta pähkinänkuoressa tarkoittaa asioiden etukäteen suunnittelemista. Tämän on tarkoitus vähentää stressiä, ei missään nimessä lisätä sitä.

P6070920

Heräätkö aikasin, valvotko myöhään? Multitaskaatko vai hoidatko aina yhden asian kerrallaan? Kuinka paljon käytät aikaasi somessa? Omistatko kalenterin?

Ensin on hyvä priorisoida elämänsä ja tekemisensä. Mihin oikeasti haluat aikasi käyttää ja miksi? Jos haluat urheilla, sinun on tehtävä urheilulle aikaa. Ensimmäinen asia onkin ostaa kalenteri. Kalenteriin on hyvä kirjoittaa etukäteen kaikki tulevat menot. Vaikkapa joka sunnuntai kirjoittaa etukäteen koska menee salille ja koska lenkille. Se helpottaa myös siinä mielessä, että useimmiten sinne salille tulee myös oikeasti mentyä, kun sen on suunnitellut ja aikatauluttanut etukäteen. Jos rankan työpäivän jälkeen vasta arpoo, että meneekö vaiko eikö mene salille, vastaus on yleensä, että ei, en mene.

P6070919

Toinen on tiedostaa omat aikasyöppösi. Kuinka paljon käytät aikaasi ns. turhaan. Sometatko monta tuntia päivässä. Venyvätkö kahvitaukosi joka ikinen kerta. Menetkö kauppaan haahuilemaan ilman ostoslistaa. Järjestys ja asioiden tiedostaminen tuo päiväämme hurjasti lisää aikaa. Jos sinne ja tänne menee aina muutama kymmenen minuuttia hukkaan, se on jo viikkotasolla paljon. Mieti myös työpäiväsi ennakkoon, miten saan päivästä parhaten kaiken irti. Tekemättömät työt ja fiilis kiireestä ahdistavat. Jos suunnittelet hyvin ennakkoon, on työt helpompi tehdä tehokkaasti. Et vie työasioita kotiin ja kotona pystyt keskittymään vapaa-aikaasi. Kotona kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että kuinka paljon sitä aikaa oikeasti menee sen televisio tai puhelimen äärellä. Usein se on useita tunteja päivässä. Jos sen ajan käyttäisi esim. urheiluun, voisi jaksaminenkin olla ihan eri tasolla. Kyse usein oikeasti onkin etukäteen suunnittelusta ja ajanhallinnasta, eikä suinkaan ajanpuutteesta.

Kalenteriin kannattaa kirjata myös ystävien näkemiset ja muut tapahtumat. Vaikka se voi kuulostaa voi kuulostaa pahalta, se toimii. Asioiden ylös kirjoittaminen ja tarkka tietämys omasta ajastaan auttaa lievittämään stressiä ja auttaa hahmottaan oman ajankäyttönsä. Tiedät myös, kuinka paljon pystyt antamaan toisille omaa aikaasi. Opettele myös sanomaan ei, se on tärkeä osa ajanhallintaasi.

P6131066

Multitaskaus on asia, joka usein koetaan tehokkaaksi. Tosiasia kuitenkin on toinen, sillä on tutkitusti parempi hoitaa yksi asia hyvin kerralla kuin häsätä montaa asiaa kerrallaan. Multitaskaus vie huomattavasti enemmän energiaa sekä voimia. Kun keskittyminen hajaantuu moneen eri asiaan ja tekemiseen, ihminen väsyy helpommin. Hyvin tehty yksi työ on parempi, kuin monta häsäystä samaan aikaan. Tässäkin avuksi tulee ajanhallinta. Voit esimerkiksi ennen työpäivääsi käyttää vartin siihen, että kirjoitat ylös päivän tehtävät. Aloitat haastavimmasta tai usutat haastavimmat tehtävät lounastauon jälkeen tehtäväksi, kun olet taas virkistynyt. Helpoimmat ja yksinkertaisimmat tehtävät voi jättää päivän lopuksi. Näin et vie töitäsi kotiin, jos jokin tehtävistä jääkin hieman kesken. Käytä aina tehokkaasti sellainen aika, jolloin tiedät olevasi virkeimmilläsi. Vaihtele töiden tasoa, tee välillä helpompia ja välillä haastavampia työtehtäviä. Näin pääset välillä palautumaan haastavammista tehtävistä ja jaksat työpäiväsi huomattavasti paremmin. Myös ravitsemuksella ja sillä, miten vietät vapaa-aikasi on suuri vaikutus työssäsi jaksamiseen.

Eli:

  1. Suunnittele etukäteen
  2. Hanki kalenteri ja kirjaa menosi ylös
  3. Priorisoi
  4. Tunnista aikasyöppösi
  5. Älä multitaskaa, tee yksi asia mieluummin kerralla kunnolla
  6. Pidä aikaasi arvokkaana ja opi myös sanomaan ei
  7. Suunnittele myös työpäiväsi, älä tuo töitä kotiin
  8. Määrittele tehtävien tärkeysjärjestys ja aloita haastavimmasta
  9. Älä lykkää tehtävien aloittamista ja tekemistä

Ihanaa alkavaa syksyä <3

 

 

 

 

2 Comments

  1. Elisa sanoo:

    Todella hyviä neuvoja! Itselläkin etenkin vapaa päivät kuluu ajoittain yhdessä hujauksessa ja jälkikäteen ajateltuna ei ole tullut tehtyä mitään järkevää. Toki välillä on hyvä pitää sellaisiakin päiviä, mutta liika on liikaa. Mukavaa loppuviikkoa sulle! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *