Julkkis = ei ihminen
17.4.2015
Kesä tulee – oletko valmis?
19.4.2015
Show all

Unen merkitys dieetillä

 

Uni. Tuo ihana asia.

Mutta dieetillä ja varsinkin siinä kohtaa kun hiilareiden määrää on laskettu enemmän, eivät hyvät yöunet ole välttämättä enää itsestäänselvyys. Laihdutus ja dieetti ovat aina kriisitila keholle ja keho  stressaantuu. Unelle täytyisi varata tarpeeksi aikaa ja aika ennen nukkumaanmenoa pitäisi osata rauhoittaa.

Melatoniini_Orion_1mg_30t_4_29360__pJos uni ei meinaa millään tulla, voi avuksi ottaa melatoniinin. Melatoniinia on saanut reseptivapaasti vuoden alusta. Melatoniinia saat ostettua muun muassa nettiapteekista. Linkki tuotteeseen TÄSSÄ.  Nettiapteekista saat reseptillä reseptilääkkeesi ja paljon lääkkeettömiä hyvinvointituotteita (vitamiinit, rasvat, jne).

Pieni määrä hiilaria parantaa unenlaatua ja auttaa nukahtamaan. Mutta itsellänikin nyt kun hiilaria ei ole, on tärkeää, että pystyisi nukkumaan kuitenkin mahdollisimman paljon. Uni auttaa stressiin ja toimii siten myös diureettina eli poistaa stressin kehoon keräämiä nesteitä.

Itse huomasin unen tärkeyden laihtumisessa ihan käytännössä tuossa parin viimeisen yön aikana. Minulla on ollut vapaata ja päätin, että en laita herätyskelloa soimaan kumpanakaan aamuna. Yleensä en tykkää, että nukun ihan liian pitkään, koska päivää menee silloin niin paljon hukkaan. Mutta nyt päätin, että pitkät unet ovat vain hemmottelua keholle tässä vaiheessa. Molempina öinä painoa tippui kilon eli yhteensä kahden päivän aikana kaksi kiloa. Nyt paino on 71kg. Eli uni on todella tärkeä juttu dieettajalle/laihduttajalle.

Kroppa pääsee palautumaan ja näin treenitkin kulkevat taas paremmin, mikä taas itsessään jälleen tehostaa laihtumista. Muistakaa siis nukkua ja levätä. Se on dieetillä ruoan ja nesteytyksen jälkeen melkein se tärkein juttu.

IMG_20150408_112453Dieetillä löydetty rakkaus, kalorittomat makuvissyt 

Ketoosikin on todella nyt tehonnut tähän likkaan. Tähän asti on ketoosin aikana kiloja tippunut noin kolme ja ketoosia on ollut vain vasta vähän aikaa. (Tippuneita kiloja kokon dieetin aikana on nyt siis kymmenen.) Nyt kroppa on tottunut tähän ja olo on hyvä. Joka sunnuntai saan pitää tankkauksen mikä on erittäin hyvä asia. Koko viikko meneekin siinä kun haaveilen, että mitähän sitä sunnuntaina söisi. 😀

IMG_3171

4 Comments

  1. jjuttis sanoo:

    Mä kyllä ostin jo viime syksynä melatoniinia iha Prisman hyllyltä:D
    Mutta melatoniinit on kyllä iha superjuttu! Mulla ne ainaki auttaa nukahtamaan tosi hyvin!:) Vaikka en niitä nyt kyllä enää niin paljon tarvitse kun syön terveellisemmin ja liikun säännöllisesti 🙂

    • Ai haha! Oisko ne sit ollu jo viime vuoden alusta? Puhuinko nyt ihan taas höpöjä. 😀 Joo itse kans tykkään ja se jo auttaa, että niitä on kotona jemmassa. Ei tartte ressata jos vaikka tärkeä päivä tulossa ja hyvät unet pitäisi saada alle. Nappaa tollasen ja nukkuu hyvin. 🙂 Hyvä jos tervellinen elämä auttanut, se on aina hienoa. 🙂

  2. Savannah sanoo:

    Itellä nyt hiilarit minimissä ja hirveet univaikeudet päällä, mietinkin että onko stressi vai dieetti? Ilmeisesti molemmat. Oon miettinyt tässä viikon sisään kahden unettoman yön jälkeen josko kokeilisi melatoniinia, hoitoalan ammattilaisena tiedän että aine on luonnontuotetta mutta silti epäilyttää lääkitä unta..

    • Kyllä näin myös luulisin ja sanoisin, että kannattaa kokeilla. Tilanne on kuitenkin niin itseään ruokkiva, stressi –> uni ei tule, kun ei nuku –> stressi. Tilanteesi on kuitenkin väliaikainen ja siihen löytyy syy, kroppasi käy nyt ylikierroksilla ja stressi pitäisi saada jotenkin purettua. Hyvät yöunet varmasti auttaisivat ja asiaa voi avittaa melatoniinilla.. ehkä jo parin yön jälkee uni tulisi itsestään.

      Kannattaa myös miettiä, että onko dieettisi liian verottava. Liian suuri stressitila ja rankka dieetti voi aiheuttaa monia ongelmia kehossa, varsinkin kilpirauhasen kanssa. Tai varmasti olet tutustunut ammattisi kautta aiheeseen. 🙂

      Suosittelisin edes yhtä kunnon herkku/tankkauspäivää. Keho ja mieli pääsisi lepäämään. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *