Dieetti alkoi, paino nousi
12.11.2015
Kun yhden päivän aikana voit tuntea äärimmäistä surua ja äärimmäistä onnea
16.11.2015
Show all

Viittä vaille kuntosalivalmentaja :)

Taas on yksi mieletön viikonloppu takana. Pt-koulutusputken toinen viikko on ohi ja pää on täynnä tietoa. Vaikka itse tiedän jo suhteellisen paljon kuntosaliharjoittelusta, niin on suorastaan pelottavaa huomata, että kuinka puutteellista ja näennäistä se tieto on ollut. En ole tiennyt itse lihaksista tai niiden toiminnoista kauhesti mitään, mikä kuitenkin on tärkeä osa itse kuntosaliharjoittelua. Kun tietää miten keho ja lihaksisto toimii, pystyy rakentamaan turvallisen ja tehokkaan ohjelman. Kurssilla ehdottomasti avainasemaan nousee se, että ihan jokaisella joka kuntosalilla treenaa, tulisi olla edes jonkinmoinen treeniohjelma. Vaikka sitten treenaisi vain 1-2 kertaa viikossa. Silloinkin melkein sitä paremmalla syyllä, jotta varmasti jokainen lihasryhmä saa edes jonkinmoista kuormitusta.

File 16.11.2015 10.24.54

Koulutuksessa tulee myös erittäin hienosti käytyä läpi ihan perusasioita, että kuinka asiasta motivoidaan ja miten asiakkaalle kannattaa puhua. Ja tässä on monella on mielestäni parannattevaa. Tai sanotaanko, että tässä asiassa erottaa sen itseoppineen pt:n ja asiallisessa koulutuksessa käyneen pt:n. Liian monella on turhan tiukka asenne valmentamisessa. Ihan niin kuin kaikki auktoriteetti ropisisi muka pois jos on asiakkaalle ystävällinen ja vähän hymyileekin. Pyh! Sitä voi olla samaan aikaan ystävällinen ja silti jämäkkä pt! Tai tärkeintä on pitää asiakas siinä kaikkein tärkeimpänä ja mennä asiakkaan tavoitteiden ja persoonan mukaan. Onhan pt:n työ asiakaspalvelua ja erittäin läheistä ja henkilökohtaista sellaista. Mielestäni tässä työssä ihmistaidot on erittäin tärkeässä asemassa. Ihan sama vaikka joku tekisi maailman hienoimmat saliohjelmat, mutta jos ihmissuhdetaidot ja tunneäly ovat olemattomat, niin minusta sillon ei voi toimia valmentajana. Sama pätee myös tietenkin toisinpäin, joku voi olla mielettömän sympaattinen tyyppi, mutta taidot tehdä ohjelmia tai ohjata ihmisiä salilla ovat olemattomat. Tämä on yksi niistä ammateista, johon täytyy olla kaikki taidot kunnossa ja lisäksi tämän täytyy ehdottomasti olla intohimo, koska se tunne välittyy myös asiakkaalle ja toimii näin vahvana motivaattorina myös asiakkaille.

Photo 14.11.2015 9.24.02

Kuntosalivalmentaja osuus jakaantuu kahteen viikonloppuun, nyt olimme perjantaina sunnuntaihin ja kuukauden päästä vielä perjantai ja lauantai. Nyt kävimme läpi kaikki lihasryhmät ja niille kuuluvat liikkeet. Ensi viikolla meillä onkin näyttökoe ja lisää, paljon lisää asiaa. Luojan kiitos nämä asiat ovat jo jokseenkin siis tuttuja, koska muuten pää olisi varmaan aiiivan sekaisin kaikesta tästä tiedosta! Nyt täytyy käyttää tämä lähituntien välinen aika näiden asioiden opiskeluun. Ja tässä tapauksessa opiskelu on helppoa, koska se hyödyttää niin paljon myös itseäni. Mitä enemmän tutustun näihin asioihin, sitä parempi pt minusta tulee ja sitä itsevarmempi voin olla tulevien asiakkaideni kanssa.

File 16.11.2015 10.25.06

Ja siis tää meidän porukka! Herranjumala! En varmaan eläessäni ollut heti näin rennoin fiiliksin 20 mulle entuudestaan vieraan tyypin kanssa. Sitä ja naurun ja hymyjen määrää. On ihana huomata, että kuinka loppupeleissä samanlaisia ihmisiä hakeutuu tähän koulutukseen. Kaikki me ollaan ihan tuskissaan luennoilla, mutta ihan elementissämme kun päästään salin puolelle käytännön pariin. Lauantaina luennon loppupuolella meno niin levottomaksi, että nauroin vedet silmissä. Ihan siis mieletön porukka! 😀 <3

4 Comments

  1. Katariina sanoo:

    Ihan vain näin mielenkiinnosta, pidätkö 2x salilla treenaamista vähäisenä? Itse olen edelleen aloittelija salihommissa, mutta treenaan kyllä ptn tekemän ohjelman avulla ja se on kaksijakoinen. Lisäksi sitten juoksulenkin päälle ja täytyy sanoa, että vuorotyöntekijällä ei paljoa enempää ole aikaa treenailla ilman että vähentäisi kavereiden näkemistä. Tykkään lukea sun blogia, oot ihanan positiivinen. 🙂

    • Riippuu aina tilanteesta. Joissain tapauksissa kaksi salikertaa voi olla jopa kuntoa kohottavaa, jos lähtötilannne on täysin nolla. Mutta yleisesti ottaen kaksi salikertaa viikkoon on erinomainen ylläpitotahti. Jos haluaa treenata tavoitteellisemmin, on kertoja lisättävä. Mutta tuolla kahdella salikerralla on jo huomattava terveysvaikutuksia kehoon, eikä missään nimessä ole ollenkaan huono juttu. Itse ehkä lisäisin vielä toisen juoksulenkin jos suinkin mahdollista, niin liikuntaa tulee siinä kohtaa jo todella kiitettävästi. 🙂

      Voi kiitos paljon. 🙂

      • Katariina sanoo:

        Hah, oikea sanamuoto oli juoksulenkit, puhelimen autocorrect ei oo mun kaveri.
        Tällä hetkellä tarkoituksenani on juurikin kohottaa kuntoa ja myös kiinteytyä. Rasvaa sulatettu -22kg pois ja valitettavasti myös 1kg lihasta. Enää kaksi kiloa jäljellä painotavoitteeseen. 🙂 Pitää varmaan alkaa miettimään uudelleen nuita saliohjelmia ens vuonna, jospa sitä yrittäis sen 3x/vko..

        • Kato, en ees huomannut. 😀 Kyllä mä ainakin lämpimästi suosittelisin tuota 3x viikossa, siinä saa jo enemmän liikkeitä per lihasryhmä ja näin tehtyä treenauksesta hieman taas tavoitteellisempaa. Paljon tsemppiä treeneihin ja jaksamista treenien ja vuorotyön yhdistämiseen. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *