Menestys ja onnellinen elämä – Brian Tracy
28.10.2015
Kokonaisvaltaista hyvinvointia?
31.10.2015
Show all

Vinkki laihduttajalle: Maksimisyke HIIT ennen treeniä

Olen itse alkanut tekemään hiittejä enne itse varsinaista treeniä. Tavoitteena on pudottaa painoa ja kasvattaa peruskuntoa. Muutaman kokeilukerran jälkeen olen huomannut, että maksimisyke hiitti ennen treeniä toimii monestakin syystä vallan mainiosti.

???????????????????????????????????

Paino nyt n. 75kg ja tavoite on ensi kesään mennessä olla n. 65kg.

Miksi?

  1. Se nostaa adrenaliinitasoja jolloin itse treeni menee kuin siivillä ja tuntuu helpolta. On ihan eri asia hyökätä suoraan painojen kimppuun kuin että olet ensin vetänyt sykkeet kattoon ja saanut kunnon apinanraivon päälle.
  2. Se polttaa rasvaa ihan älyttömän tehokkaasti. Kun sykkeet vetää maksimiin, rasvanpoltto jatkuu vielä pitkään treenin jälkeen.
  3. Kunto kasvaa, hapenottokyky paranee, kestävyys kasvaa, endorfiinit sinkoilevat.
  4. Se on nopea mutta supertehokas rykäisy. Ajanpuute ei sovi nyt tekosyyksi.

Miten se sitte käytännössä tapahtuu?

Ota maksimissaan kaksi hiittiä viikkoon. Voit ottaa ne vähän ‘kevyempien’ treenien yhteyteen eli ei esimerkiksi jalkapäivän kanssa. Mutta esim. selkä- ja olkapääpäivän kanssa käy oikein hyvin.

Laske maksimisykkeesi. Se on 220 miinus oma ikäsi. (Suuntaa antava luku, on siis yksilöllisiä eroja)

Lähde rullailemaan crossarilla. Hae tasaista menoa ja nosta jo hieman sykettä. Kun tasainen meno löytyy lähde nostamaan tasoja. Samalla kun nostat tasoa, lähde kiskomaan ja polkemaan niin lujaa kuin pääset. Polje ihan täysillä 30 sekuntia ja sen jälkeen laske tasoa ja palauttele minuutti. Sama uusiksi. Tee tätä noin 5-7 kertaa. Jos kuntosi on jo kova, voit tehdä työvaiheen vaikka minuutin verran. Monista crossareista näkee sykkeen, eli voit käyttäää tässä apuna itse laitetta.

Tälläisen syketreenin jälkeen se varsinainen treeni ei tunnu enää ollenkaan pahalta ja adrenaliini tekee raudasta kevyttä! 🙂

 

Miltäs kuulostaa? Kuinka moni tykkää tehdä Hiittejä?

17 Comments

  1. Jaana sanoo:

    Tykkään tehdä HIITtejä, mutta aina vasta varsinaisen treenin jälkeen.. Ihan siitä syystä, että jaksaa vetää punttitreenin ensin kaikilla energioilla ihan täysiä, jonka jälkeen loput voimavarat saa tuhlattua sitten tehokkaalla hiitillä 🙂

  2. - sanoo:

    Nyt pitäis taas olla jotain enemmän kuin mututuntuma. Aerobinen treenin jälkeen ja ennen treeniä tehokas tasainen lämmittely.

    • Täytyy myös muistaa, että tapoja on monia eikä ole varsinaista yhtä ja oikeaa tapaa tehdä asiat.

      Itse en tekisi missään nimessä aerobista heti treenin jälkeen. Kevyen loppulämpän enintään. Tämä ennen treeniä tehty hiit on todella tehokas ja kyse ei ole mututuntumasta. Missä kohtaa tekstiä lukee, että kyse on sellaisesta? Ihan asiantuntevan valmentajan kanssa laadittu juttu. 🙂

  3. Anna sanoo:

    Mulla ei varmana onnistuis aerobinen treenin jälkeen, oon yleensä siinä vaiheessa sen verran poikki 😀 Sen sijaan vois kokeilla tätä ennen treeniä, sais lämmön hyvin pintaan ainakin. Mulla oli ennen tapana juosta eka tasasella vauhdilla alkulämmittelyt ja sit vetää yks minuutti lopussa tehokasta vauhtia ja sit puolen minuutin spurtti. En tiedä auttoko nää rasvan palamisessa, mutta painoa tippu sillon syksyn aikana 10kg (4kk sisällä). Keväällä tuli kiloja takaisin 5kg mutta ne on nnyt syksyn aikana karistettu. Tavoitteena ois tiputtaa vielä sellaset 10-15kg, mennään nyt samoissa lukemissa, 75kg ja kesäks sit 65kg 😉 Tsemppiä!

  4. P sanoo:

    Mulla on ihan sama juttu! En ymmärrä miten jotkut jaksaa vetää raskaan HIIT-treenin vielä salitreenin päälle. Jos oot oikeasti kaikkesi siinä treenissä antanut niin ei sen jälkeen yksinkertasesti saa tarvittavia paukkuja vetää HIIT:tiä KUNNOLLA miten se kuuluu tehdä. Joten miksipä ei voisi toimia noinkin päin. 🙂 Pitää itsekin koittaa joku kerta.

    • Samaa mieltä kanssasi. Tosi raskas treeni vetää kyllä niin piippuun, ettei siinä enää mitään hiittejä jaksa. Mutta kyllä taas hiitin jälkeen vielä ainakin minulla on treeniin tarpeeksi paukkuja. Nyt varsinkin kun ruokaa on vielä hyvin kiitettävästi. 🙂

  5. Mona sanoo:

    Mäkin tykkään tehdä hiitin ennen treeniä. Treenin jälkeen haluun vaa heti syömään :-DD
    Mullakin on pieni tavoite ens kesää varten, nyt ku kroppa taas toimii (suht hyvin).
    65kg:sta lähdetään ja alle 60 olis kiva päästä. Pakolla en lähde laihduttelemaan, etten vaa enempää tee hallaa itselleni 😀 Mutta jos nää kilot tästä nyt terveellä meiningillä karisee, nii jes!

    • Amen! 😀

      Niinpä, itsekkin keskityn tässä lähinnä siihen, että treeni kulkee hyvin. Jo sillä saa kroppaan paaaaaljon muutosta, vaikka kilot eivät karisisi haipakkaan. 🙂

  6. Karoliina sanoo:

    Täällä ilmoittautuu myös yksi joka tykkää tehdä hiitin ennen treeniä, juoksumatolla yleensä. Suurimpana vaikuttavana tekijänä itsellä se että jos alkaisin treenin perään vetämään hiittiä niin hyvin suurella todennäköisyydellä treenijuomat alkaisi löytää tietään ylös :DD ällöttää ajatuskin alkaa vetää maksimisykkeellä spurtteja kun vatsasassa on reilu litra nestettä, yh. Olen myös huomannut että koko punttitreenin ajan hiki virtaa huomattavasti paremmin kun alla kunnon hiit.

  7. Moi! sanoo:

    HIIT-treeni ei käsittääkseni ole aerobista vaan anaerobista.

  8. Liisi sanoo:

    Hei tämähän on iha mahtava! Tuli eka sellane fiilis et:- voiks sitä tehä noin päin? :O Koska oon tehny HIITIN puntin jälkeen ja tosin vähän niin ja näin ku meinaa olla melko puhki. Mut huippuu et näinki tosiaan voi tehdä 😉 Tää oli TOOOSI hyvä vinkki ! 😉 Kiitos! 🙂 ☆

  9. Elina sanoo:

    Moikka! Minkä pituinen olet? Näytät jo nyt niin hyvältä että 10 kg tosta pois tuntuu aika paljolta…itsellä sama paino mutta peilikuva ei näytä kyllä noin hyvältä….

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *